Arkisto 2012 - 2014





AURINGONPAISTETTA JA ARVIOINTIA

Kevätaurinko porottaa jo luokanikkunaan kuumasti, niinpä vuoden viimeisten tuntien aikana olemme olleet liikekannalla tutustuen ysien päättötyönäyttelyyn ja piirtäen kesän merkkejä ulkona. 5C kokosi vuoden pakettiin sähköisten portfolioiden muotoo, mikä on ollut opettajan arviointiurakassa vallan oiva ratkaisu. 





































Aika arvioiden



















Ysien taidenäyttelystä poimittiin teos, joka jäi mieleen. Tämän jälkeen teokselle/ sen tekijälle esitettiin kysymyksiä.











Haptisia omakuvia savesta

Jatkoimme ihmiskehoon tutustumista ja kolmiulotteista työskentelyä haptisten omakuvien kautta. Ensin tunnusteltiin omia kasvoja ja mietittiin miltä silmät tuntuvat, millainen nenä on, mitä muuta kasvoista löytyy katsomatta peiliin. Tämän jälkeen jokainen sai savipalan muokattavaksi omakuvan muotoon.




















Polttoa vaille valmiita töitä

















Mona Lisasta "Muna Lisaksi"

Vitosten kanssa mietimme Mona Lisan ikuista arvoitusta. Tutustuttuamme tuon mystisen maalauksen ajansaatossa tehtyihin erilaisiin versioihin aloimme varioida omia teoksiamme pääsiäisen ja vapun kynnyksellä ilmapallojen ympärille. Työ aloitettiin liisteröimällä ilmapallo sanomalehtiriekaleilla. Pallojen kuivuttua muotoonsa niihin alkoi syntyä uudenajan Mona Lisoja, jotka pian muuttuivat pääsiäisaikaan Muna Lisoiksi.  

















Upeita suunnitelmia













PORTFOLION TUUNAAMISTA

5c luokan kanssa olemme rakentaneet digitaalista portfolioa kuviksen tunneista. Ensimmäiset portfoliot ovat valmistuneet suunnitttelun asteelta jo hienoiksi visuaalisiksi esityksiksi.






"Kypärä kehiin"


Kevään tullen koulunkin seinämä täyttyy taasen polkupyöristä. Muistutamme  mieliin polkupyöräkypärän tärkeyttä 2.5.2014 teemapäivänä, jolloin on luvassa polkupyöräkypärän käyttöön monenmoista tempausta. Vitoset osallistuivat jo koko koulun talkoisiin tekemällä innoittavia julisteita, valistusvideolla ja supersankarilla.

















Vinksahtaneet eläimet













Osuuspankin piirustuskilpailua ja avaruusmatkailua

Vitosten kanssa lähdimme metsästämään palkintosijoja Osuuspankin järjestämästä piirustuskilpailusta. Osan vielä viimeistellessä piirustuksiaan lähdimme avaruusjaksoon rakentelemalla avaruusmaailmaa tilainstallaatioksi. Tulevaisuus näyttää millaiseen tilaan päädymme.



































VÄLIPALAKSI PIIRUSTUSHARJOITUKSIA JA MIELIKUVITUSOLIOITA

Viimeisten vitosten viimeistellessä Egyptitöitään, teimme välipalana piirustusharjoituksia. Opettaja piilotti oppilaiden pipoihin erilaisia asioita, joita ensin piirrettiin tuntoaistin pohjalta, sen jälkeen esineen sai ottaa malliksi, joka piirrettiin molemmin käsin ja lopuksi esine vietiin pois ja piirrettiin vielä muistikuvista.






Toisena välipalatehtävänä oli jatkaa kummallista kuvaa piirtäen tai maalaten.





















EGYPTIN JUMALAT

Egyptissä palvottiin useita eri jumalia. Usein jumalalla oli jokin eläinhahmo. Esimerkiksi Krokotiilijumalan uskottiin hallitsevan Niiliä, sen krokotiiljä ja hikoilevaan Niilin vesi. 5A suunnitteli oman jumalhahmonsa, piirustuksen pohjalta painettiin pressprint -grafiikkaa.





















































HIEROGLYFEJÄ JA EGYPTILÄISIÄ OMAKUVIA

Egyptiteema jatkui omakuvien valmistuessa ja hieroglyfejä jäljentäessä.

























EGYPTI

Uusi vuosi aloitettiin tutustumalla egyptin taiteeseen. 5c luokan oppilaat valmistivat egyptiläisiä omakuvia. Tutkimme ihmisen mittasuhteita ja ihmisen kuvaamista egyptin taiteessa. Omakuvat aloitettiin parin kanssa, jossa piirrettii omat ääriviivat suurelle paperille egyptin taiteessa esiintyneiden säännönmukaisuuksien mukaan. Tämän jälkeen kukin jatkoi työskentelyään valitsemillaan välineillä.
5c aloitti egyptintaiteen maalaamalla papyryskääröjä vesivärein, joihin kuvakirjoitusta jatkettiin mustepiirtimillä.


















5A ja "papyrykset"




















Syysmyrskyissä kohti Joulua!

Loppuvuotta kohden Kuvisten vauhti senkuin kiihtyi ja blogiin emme ole montaa sanaa ehtineet kommentoimaan. 5c luokan oppilaat ottivat upeasti osaa koulumme Itsenäisyyspäivänjuhlallisuuksiin, tekemällä kahdeksannen luokan räppäripoikien kanssa yhteisen musiikkivideon ja tanssimalla juhlassa. Lucian päivänä 5A muotoili enkeleitä ja saimme luokkaan myös Lucia kulkueen vieraaksi. Vauhtia on piisannut ja hyvin ansaittu joululoma on aivan askellen päässä!









Hyvää Joulua! t.5A


 Luciat yllättivät kesken oppitunnin



















Taiteilijasalkku!

Syksyn aikana tuunatut ipadien kannet alkavat saavuttaa lopullisen muotonsa ja 5c:n Taiteilijasalkut valmistuivat. Valmiit salkut ovat esillä koulun yläkäytävän vitriinissä!


















5C: Ipad laatikoiden tuunaus jatkuu.





































5A jatkaa animaatioiden valmisteluita ja yhteistyö sujuu!





























¨












Kampakeramiikkaa tutkimassa

Viidesluokkalaiset vierailivat kulttuuripolulla Astuvansalmen kalliomaalauksilla. Jatkoimme 5c:n kanssa esihistorialliseen taiteeseen tutustumista kampakeraamisten saviastioiden muovailulla makkaratekniikalla.





Matka ipad -pakkauksista taidesalkuiksi


"5C aloitti tänään kuvissalkkujen tekemisen ja hahmottelemisen. Jotkut etsivät vielä kuvaa salkun kanteen. Ensi kerralla pääsemme maalaamaan.
Tekijä Iiro Pekonen 5C"

Ipadien pakkauslaatikot päätettiin kierrättää taidesalkuiksi. Samalla saimme tilaisuuden tutkia eri taiteilijoita, joiden teokset inspiroivat tuunaamaan lootat uuteen kukoistukseen.











































GRAFFITTEJA JA YHDEN PAKOPISTEEN PERSPEKTIIVIÄ

5A: n kanssa lukuvuosi aloitettiin oman kuviskansion valmistuksella. Kansioiden kanteen teimme omasta nimestä 3D -graffitit. Samalla sovelsimme yhden pakopisteen perspektiivioppia kolmiulotteisen vaikutelman aikaansaamiseksi. Hienot lopputulokset eivät paljasta, että moni harjoitteli perspektiiviä ensimmäistä kertaa!














































Äitienpäivän kynnyksellä

Äitienpäiväksi valmistimme pieniä savieläimiä, jotka viimeisteltiin maalaten.












 



Arkkitehdit vauhdissa

Karttatehtävän pohjalta ryhdyttiin rakentamaan pienoismalleja kunkin lempipaikasta. Malttamattomina seuraamme kuinka projekti etenee.






Kylä alkaa pikkuhiljaa valmistua



































Kaikki alkoi sopivien rakennustarvikkeiden valitsemisesta.




















Karttoja

Lähdimme hahmottelemaan omaa lähiympäristöä piirtämällä suurpiirteisen kartan kotipihasta ja lempipaikoista, näissä kartoissa mittasuhteilla ei ollut väliä, pääasia että tärkeimmät paikat mahtuivat kartalle.























VÄRIKÄSTÄ SYKSYÄ!

Syyslukukausi saatiin päätökseen ja syksyn aikana valmistuneet työt sidottiin kansioiksi.


























Fenix - tulilintu

Viimeisenä väriympyrän väreistä tutustuttiin oranssiin. Oranssiväri liitetään usein tuleen, lämpöön, energiaan, vaaraan.

Tunnin alkuun kuultiin ja katseltiin tarinaa feenikslinnusta, tarulinnusta jonkalaisia maailmassa saattoi elää vain yksi kerrallaa. Kun kunkin feenikslinnun aika oli tullut täyteen, se rakensi itselleen pesän kanelipuun oksista ja sytytti itsensä pesän mukana tuleen. Tuhkasta nousi jälleen uusi, nuori feenikslintu. Tarinan pohjalta aloitettiin vahaliiduin kuvittamaan omaa feenikslinnun tarinaa. Tästä jatkettiin vesivärein tavoitellen tulenhehkuista tunnelmaa.

Tulensävyjä jatkettiin myös maalaamalla vesivärein paperiarkkeja, jotka revittiin pieniksi palasiksi ja uudet Feniks linnut syntyivät liimaten.
















































VIOLETTI

Värien tutkimusmatkalla olemme edenneet päävärien sekoittamiseen. Tämän päivän teemana oli violetti. Samalla opettelimme uuden tavan tehdä taidetta. Jokainen sai väreiksi itselleen sinisen, punaisen ja ripauksen valkoista. Maalasimme kuvan ensin kaakelilaatalle, jonka jälkeen se siirtyi painotekniikalla paperille. Ensimmäiset grafiikan vedokset syntyivät siis monotypiavedoksina.





































VIHREÄ PÄIVÄ

Vihreänä päivänä etsittiin vihreitä asioita ja uusia näkulmia koulun käytävillä ja luokkahuoneessa valokuvaten. Valokuvista koottiin yhteinen kuvakollaasi.














PUNAINEN PÄIVÄ

Punaisena päivänä piirsimme ja maalasimme erilaisin liiduin ja vesivärein maalaushuovalle. Huovan saattoi myös kastella kesken kaiken ja jatkaa työskentelyä. Tuloksena on lämmin tilkkutäkki odottaen ompelijaansa.











SININEN PÄIVÄ

Sinisenä päivänä haimme eri tummuusasteita eri sävyisten sinisten sekaan.










KELTAINEN PÄIVÄ

Keltaisena päivänä mietittiin keltaisia asioita, miltä ne tuoksuvat, mikä viikonpäistä tuntuu keltaisimmalta… Tämän jälkeen etsimme vesivärein mahdollisimman monta keltaista sävyä.















































Neloset aloittivat lukuvuotensa värien maailmassa tutkimalla päävärien sekoittumista omissa värilaboratoriopisteissä pipettien avulla.

















YSIEN VALINNAISET LUKUVUOSI 13/14



19 ELÄMÄÄ - AVAJAISET 7.5.2014

Vihdoinkin saimme päättötyöt esille ja vietimme juhlavan avajaistuokion, jonka avasi Rantakylän yhtenäiskoulun rehtori. Vieraaksi paikalle saapui myös 7A luokka, jotka valmistelivat paikalla olleille taiteilijoille kysymyksiä teoksista.












"My Happyness"




"Mustaa Valkoisella", "Villi ja vapaa", "Hullu Maailma"




"Elämäni kuvat"



"Earth"




"Minä"






"Kuvapalikat"




"Ei koko totuus"




"Broken Heart"




"Jvvkgt"











"Kukkaistyttö 1"


"Kukkaistyttö 2"




"Monta muuttoa"



"New York City"



"Friendship" 





"Fly away"


 

"Love machine"





Lopputyöt

Hiihtoloman jälkeen ysit aloittivat kuviksen päättötyönäyttelyyn valmistautumisen, kukin omalla tekniikalla, kukin omilla tarinoillaan… Jännityksellä jäämme odottamaan mitä upeaa kevät tuokaan tullessaan.


Lopputöitä valmiina näyttelyyn...



























Kalevalanpäivän lähestyessä

Ysit valmistautuvat pikkuhiljaa lähestyvään Kalevanlanpäivään tekemällä ipadeilla ja piirtäen taidemuunnoksia Akseli Gallen-Kallelan Kalevala-aiheisten maalausten pohjalta.































Omakuvia

Mitkä asiat tekevät minusta juuri minut? Ysit etsivät näkökulmaa omaan persoonallisuuteensa. Mistä haaveilen, mikä minulle on tärkeää, kuka olen?
























Kuvisluokka saa pian uudet upeat säilytyslaatikot ja järjestys säilyy!








Pinnalla


Kollaasimaalausten valmistuttua jatkoimme loppusyksyä pintastruktuuri teemoilla. Harjoittelimme ensin erilaisia pintoja, pisteen, viivojen, muotojen ja rytmien kokeilua tussipiirustuksin. Suurten tussiteosten jälkeen lähdimme pohtimaan millaisia erimateriaaleista koostuvia pintoja kohtaamme joka päivä ympäristössä. Tästä pääsimme katu- ja graffititaiteen äärelle. Banksyn innoittamana suunniteltiin oma kantaaottava graffiti, joka toteutettiin jollekin pinnalle. Graffitimaalauksen pohjanpintarakenteen tuli jäljitellä joatin oikeaa materiaalia, rapattua kiviseinää, tiilimuuria, puuta ym. Graffitiin sai käyttää sabluunamenetelmää halutessaa ja värimaailma säilyi Banksymaisen mustavalkeana.






















Sekatekniikkaa - kollaasimaalaus


Kokeilimme erimateriaalien yhdistämistä maalaukseen. Tehtävänä oli jatkaa kaksiulotteista maalausta kolmiulotteiseksi, liittää ja soveltaa työhön uusia materiaaleja. Samalla tutustuimme suomalaiseen nykytaiteilijan Netta Tiitisen maalauksiin. Aihe oli vapaa.






Vanha vetoketju uusiokäytössä




























Vesiväri - villalanka







Guassivärit - kivet







 Vesiväri, rautalanka, huovutusvilla










Vesiväri, lasi



METAMORFOOSI - MUODONMUUTOS


Luonnoksia








...ja työn toteutusta












VARJOTEATTERIA JA SILUETTIKOOLLAASEJA 

Unia ja unelmia...




























KASIEN VALINNAISET LUKUVUOSI 13/14

KATUTAIDETTA 

Kevään kunniaksi kuvikset kuvittivat koulun pihan ilmettä uusiksi. Asfaltti sai uusia ruudunhyppelypaikkoja, tervapadan ja palloseinä iloisemman pinnan. Kasin valinnaiset vastasivat työn suunnittelusta ja viimeistelyyn osallistettiin kaikkia kynnelle kykeneviä.
































Maalausurakkaan pääsivät myös osallistumaan moni muukin







Jaettu ilo - paras ilo!





Eläimellistä menoa!

Kasien valinnaisryhmän kanssa olemme puuhailleet kolmiulotteisten projektien kimpussa. Ehkä työn tulokset ilostuttavat pian myös koko koulun arkea. Ryhmien yhteisenä teemana ovat olleet villieläimet.

























TUNTEIDEN VALLASSA



Katsoimme yhdessä erilaisia taidekuvia , maalauksia, grafiikoita, valokuvia ja pohdimme millainen ja miten tunnelma, tunnetila kuvista välittyy. Etsimme värien symboliikkaa ja symboleita. 
Tehtävän tavoitteena oli oppia itseilmaisua väreillä, symboleilla, pinnoilla, oppia tulkitsemaan omaa prosessia ja katsomaan omaa työtä taideteoksena.

Tämän jälkeen oppilaat maalasivat, telasivat, raaputtivat kaakelilaatalle tunnetiloja vedostettaviksi. Jokainen teki vähintään kolme vedosta, joihin sai liittää erilaisia tunteita. Useimmat innostuivat tekemään enemmän.

Vedosten kuivettua vedoksille täytyi esittää kysymyksiä tai kirjoittaa kirje, tämän jälkeen vedokset merkittiin taidegrafiikan omaan ja nimettiin. Nimeäminen ja kysymysten keksiminen sai aikaan keskustelua omista ja toisen töistä, omaa työtä tulkittiin taiteen katsojan, ei tekijän näkökulmasta.

Mietelauseita vedoksille;

“ Kätketty”
Miten synnyit? Mitä esität? Mikä olet? Mitä tunnet? Miten kätket sen? Miten tuot sen esiin? Mitä haluat piilottaa? Mitä et halua piilottaa? Miten aiot onnistua siinä? Miksi tunnet niin?

“Ahdistuksen metsä”
Mitä ahdistus on? Onko se sitä, ettei pysty hengittämään? Vai sitä ettei itsellään ole hyvä olo henkisesti tai fyysisesti?


“Myrsky merellä”
Miksi nimesi on “Myrsky merellä”?, vaikka näytät tyyneltä? Mikä meri olet? Kun myrskyät, oletko aina noin tyyni?:)- Olet vähän kuin minä...

“Viha”
Miksi keskelläsi on ristin muotoinen aukko? Mitä epätasainen värimaailmasi kuvaa? Oletko vihainen jollekin? Miksi naamasi on sotkuinen? 






























'











































Taidelaina - PASTISSI

Tee omakuva jäljitellen jotakin taideteosta, säilytä teoksen alkuperäinen tunnistettavuus.





















Elämänpuuta kooten

Millainen elämänpuuni olisi? Missä sen juuret olisivat, millaisia asioita se oksillaan kantaisi? Kahdeksannen luokan valinnaiset toteuttivat omat elämänpuunsa. Pohjalle maalattiin puu, jonka oksille liitettiin piirtäen, maalaten, valokuvakollaasina itselle merkittäviä asioita. Kuvallisen tuotoksen lisäksi omaa tarinaa avattiin toisille vapaamuotoisen kirjotelman muodossa.





















SEISKOJEN VALINNSAISET LUKUVUOSI 13/14

TAITEILIJAN MATKALAUKKU

Ennen aikaan taiteilijat matkasivat aiheitteisensa äärelle, millaisessa matkalaukussa he mahtoivat maalaustarvikkeensa kantaa? Tunnistatko, kenelle nämä laukut ovat kuuluneet?




Kevään viimeisen kuvistunnin päätteksi matkalaukut muuttuivat yheteiseksi tilainstallaatioksi.

















































Mustaa ja valkoista - kontrasti

Valkoisella hiilellä mustalle ja mustalla hiilellä valkoiselle.





















Lapsuuden sankareita ja antisankareita

Populaarikulttuurin ilmiöillä jatketaan. Pop - taiteilijat hakivat aiheita popolaarikulttuurin ilmiöistä: sarjakuvista, mainoksista, tv -ohjelmista. Tyypillistä olivat kirkkaat värit. Mitkä olivat lapsuuden sankari/antisankarihahmojasi? Mitä satu-, sarjakuvahahmoja muistat?











Nasu


 Tikru



Nalle Puh




Nasu



 Ihaa - akryylimaalaus



 Minnie - akryyli



Nasu - kuivapastellipiirustus


IHAA - kuivapastellipiirustus



 MUUMI PAPPA - mustepiirustus













Teletappi - puukynä



Aku Ankka -puukynä



POP TAIDETTA!


Seitsemäsluokkalaisten valinnaisaineryhmä aloitti lukuvuoden tutustuen Pop taiteeseen. Jokainen otti itsestään valokuvan, jonka muokkasimme kontrastikkaaksi ja tulostimme, tästä jatkoimme akryylivärein maalaten omakuvat poptaiteen tyyliin. Samalla kertasimme kasvojen mittasuhteita. Omakuvat taipuivat vielä linografiikaksi, pienensimme kuvakokoa ja jäljensimme sen linolaatalle. Vedoksia otettiin väripapereille "Andy Warhol" tyyliin.



Linovedoksia ja akryylimaalauksia



















Negatiivikuvia omista kasvoista


















OMAKUVA
Akryylimaalauksia



















KASIT LUKUVUOSI 13/14


KESÄKATU

Kevään viimeisinä tunteina nautittiin auringosta ja piirrettiin varjot kesää varten talteen. Talkoovoimalla jatkettiin myös koulun pihailmeen muutosta.















Animaatioita 

Uusia tuotoksia nähtävissä esimerkiksi tästä linkistä.



Kasien toinen kevätlukukauden puolisko aloitti jälleen animaatioiden äärellä. Kuvausstudiossa haasteita asetti mm. lentävä varis.











Julkkiskarikatyyrejä

Kahdeksansien kanssa piirrettiin tosissaan, mutta huumorimielellä karikatyyrikuvia tunnetuista henkilöistä. Tunnistatko hahmon?


 Aleksander ja Päivi

 Ismo ja Albert


Stig ja Mieley
 Miley ja Aleksander

 Urho ja Adolf

Kalle ja Enni



Mielenmetsä

Millainen on metsämaisema, jossa mieleni lepää? Millainen olisi kauhujen metsä?













































































ANIMAATIOT TULEVAT TAAS


Ensimmäiset animaatiot etenivät kuvausvaiheeseen. Valmiita animaatioita pääset katsomaan seuraavista linkeistä: Muumit; http://www.youtube.com/watch?v=xaGdZV9Vk_Q, Huuto; http://www.youtube.com/watch?v=fFHTpP15jVQ




Kahdeksasluokkalaiset jatkoivat kevättä perinteisillä tyylisuunta-animaatioilla.












TAIKAHUILU

Kahdeksannen luokan oppilaat pääsivät seuraamaan Mozartin säveltämän Taikahuilu -oopperan kenraaliharjoituksia Helsinkiin Suomen kansallisoopperaan. Jatkoimme oopperaelämystä seuraavalla kuvataiteentunnilla, jolla jokainen sai kuvittaa mieleenpainuneen hetken oopperasta. Palapelistä syntyi kattava kuvitus koko Taikahuilun tarinalle.









Taikahuilun tarina alkaa, kun kolme salaperäistä naista Yön kuningattaren valtakunnasta lähettää prinssi Taminon matkalle ylipappi Sarastron hallitsemaan Viisauden temppeliin. Taminon tehtäväksi tulee pelastaa Yön kuningattaren tytär Pamina, jonka Sarastro on ryöstänyt. 


Pamina ja Tamino


Taminon seuraan naiset määräävät linnustaja Papagenon, joka sattumalta tulee paikalle ja sotkee itsensä tapahtumiin. Naiset antavat matkalaisille taikahuilun ja taikakellopelin, joilla voi puolustautua vaaroilta.





Linnustaja Papageno















 Rohkea Tamino














Tamino ja Papageno matkaavat Sarastron temppeliin. Siellä orjien päällikkö Monostatos yrittää pakottaa Paminan rakastamaan itseään.




Orjat





  Viisauden temppeliin päästyään Tamino ja Papageno joutuvat pohtimaan sitä, että Sarastro onkin hyvä ja Yön kuningatar paha. Taminon, Papagenon ja Paminan pakoyritys päättyy siihen, että Sarastro jakaa oikeutta ja ruoskituttaa Monostatoksen.






Sarastro kertoo Viisauden temppelissä Osirista ja Isistä palveleville papeilleen, että jumalat ovat tarkoittaneet Paminan ja Taminon toisilleen ja sen takia hän on ryöstänyt Paminan äidiltään. Sarastro tarjoaa Taminolle mahdollisuutta saada Pamina vaimokseen, mikäli Tamino läpäisee kolme koetta. Myös Papageno suostuu kokeisiin, sillä palkinnoksi Papagena odottaa häntä miehekseen.

Ensimmäinen koe on vaikeneminen. Kolme naista saapuu pelottelemaan ja viettelemään kokelaita. Samaan aikaan Yön kuningatar saapuu Paminan luo vaatien häntä tappamaan Sarastron ja varastamaan hänen valtasymbolinsa, auringonkehrän.


Pamina ja Yön kuningatar



Kolme koetta tyrmässä












Kuningattaren lähdettyä Monostatos ottaa Paminalta veitsen vaatien tätä kuoleman uhalla rakastamaan häntä. Sarastro ajaa Monostatoksen pois, ja Pamina anoo häneltä anteeksiantoa äidilleen.





Papageno hautoo itsemurhaa kuvitellessaan, ettei voi lörpöttelynsä takia saada Papagenaa omakseen, mutta onnistuu lopulta voittamaan Papagenan itselleen taikakellopelinsä avulla.







 Papageno epäonnistuu vaikenemisen kokeessa, mutta Tamino pysyy hiljaa, vaikka Pamina pyytää häntä puhumaan. Pamina aikoo tappaa itsensä, koska kuvittelee, ettei Tamino rakasta häntä. Kolme poikaa johdattaa hänet kuitenkin Taminon luo ja yhdessä he läpäisevät tulen ja veden kokeet.












Yön kuningatar seurueineen tunkeutuu Viisauden temppeliin Monostatoksen avulla. Seuraa lopullinen taistelu, jossa auringon säteet kukistavat hyökkääjät.







Kahdeksannen luokan syyslukukaudella tutustumme 1900 -luvun taitteen tyylisuuntiin. 


Surrealistista ajatuksen virtaa - Oudoissa tiloissa ja Omitusia Otuksia
































































EXPRESSIIVISIÄ PELKOTILOJA EDWAD MUNCHIN "HUUDON" HENGESSÄ




















 '


























IMPRESSIONISMIA - KESÄINEN HETKI
ÖLJYPASTELLIPIIRUSTUS



Claude Monet; Impressio, Auringonnousu (1872)


Tutkimme Claude Monetin Impression - Auringonnousu maalauksen värimaailmaa ja maalaustekniikkaa. Samalla kertasimme väriympyrältä lähivärejä ja vastavärikontrastia.

























REALISMIA JA SUOMEN KULTAKAUTTA - "MITÄ HEILLE KUULUU TÄNÄÄN"


Poimimme jo seitseänneltä luokalta tutuista Kultakauden maalauksista hahmoja ja mietimme millaisessa ympäristössä he voisivat tänä päivänä elää. Samalla kertasimme valööri ja lyijykynäpiirustusta.









Helene Schjerfbeck - Haavoittunut soturi hangella (1880)







Hugo Simberg - Haavoittunut enkeli (1903)


















Hugo Simberg - Halla







Akseli Gallen - Kallela - Poika ja varis (1884)





Ferdinand Von Wright - Taistelevat metsot

















Albert Edelfelt - Leikkiviä poikia rannalla (1884)













KUBISMI - KOLLAASI

Kubistinen kollaasi Pablo Picasson Guernicaa mukaillen





Yllä: Pablo Picasso; Guernica (1937)
Alla: 8A; Guernica paloissa (2013)































EXPRESSIONISMI

Edward Munch - Huuto - tussipiirustus

Mitä HUUDON hahmo pelkää, miten viiva ilmaisee tunnetilaa?




















































SEISKAT LUKUVUOSI 13/14


TAVARATAIVAS!

Mietimme millaisia ei materiaalisia, abstraktiltakin tuntuvia, mutta tuttuja asioita kuuluu jokapäiväiseen elämäämme. Mitä jos niitä voisi ostaa päivittäistavarakaupasta, millaisessa pakkauksessa, muodossa tuotetta kaupattaisiin? Lähtökohtana tutustuimme Tero Puhan tilainstallaatioon "Shop for basic needs" (1997).
Tehtävänä oli suunnitella tuote, etiketti tai pakkaus ja tehdä siitä mainos Ipadilla, samalla harjoittelimme Photoshop Touch sovelluksen käyttöä kuvamuokkauksessa. 












































KUBISTISIA OMAKUVIA

Harjoittelimme ihmisen kasvojen mittasuhteita piirtämällä ja maalamalla omakuvia, jatkoimme omakuvista ei esittäviin versioihin, joista syntyi hienoja kubistisia kollaaseja.








SANOMALEHTIVIIKKO ja ANTIMAINOKSET

Koulussamme vietetään sanomalehtiviikkoa. Kuvikset osallistuivat viikon teemaan tuunaamalla "antimainoksia" ipadeilla, joko muuttamalla valmiin mainoskuvan tekstin avulla kuvan merkitystä tai säilyttämällä mainostekstin ja siirtämällä sen uuteen kuvaan muuttamaan mainoksen sisältöä.






















































Arvioinnit

Arviointeja tehtiin tänä vuonna ryhmässä, samalla vielä kertailtiin tehtävien keskeisimpiä sisältöjä ja käsitteitä. Jaetut taidekokemukset antoivat tehtäville lisäarvon. Raadit selviytyivät tehtävistään hienosti.








2. Jakso päättyi ihmisen mittasuhteisiin ja värioppiin. Piirsimme mallipiirustusta värillisille papereille, josta hahmot leikattiin paperiveitsillä, samalla tutustuttiin vastavärikontrasteihin ja lähisävyharmonioihin. Väriympyrä toimi hyvin havainnollistajana.

















Ensimmäisen jakson lopuilla

Joulukiireessä ensimmäinen lukukausi kuvataidetta alkaa olla lopuillaan. Ihmisen mittasuhteet ovat tulleet tutuiksi, niin valöörit kuin kulööritkin. Viimeisimpiä tunteja kruunasi myös kuvataiteilijavieras, joka kertoi kuvataiteilijan arjesta ja johdatti nykytaiteen saloihin. Vierailun lopuksi jokainen sai toteuttaa oman nykytaideteoksensa arkimateriaaleista. 











































"He elävät öisin"

Aloitimme seitsemäsluokkalaisten kanssa uuden jakson valööripiirustuksilla. Tutustuimme eri kovusiin lyijy- ja hiilikyniin. Tutkimme ensin valööria Pentti Kaskipuron grafiikoiden kautta, jonka jälkeen piirsimme yöeläimiä.











"Punajuuri ja lantunpala"









IHMINEN


Aloitimme ihmisen mittasuhteisiin tutustumisen piirtamällä groque -piirrustuksia luokkatovereista. Kun raajat alkoivat löytää paikkansa jatkoimme piirtämistä värillisille papereille. Katsoimme Henri Matissen värikylläisiin sommitteluihin ja Tanssi (1910) teokseen. Lopuksi hahmot leikattiin paperiveitsillä irti ja sommiteltiin yhteinäiselle taustalle. 



Taiteilijat ja malli työssään




































Värikylläistä syksyä!

Seitsemäsluokkien kanssa syksy pyörähti käyntiin värioppia kerraten. Värikarttoihin maalattiin kylmät ja lämpimät päävärit, väriympyrä ja valööriasteikko. Värien sekoittelun jälkeen siirryimme tutkimaan lähisävyjä ja vastavärikontrasteja, kylmiä ja lämpimiä värejä.



Lähi- ja vastavärejä


































Kylmiä ja lämpimiä sävyjä





















Ja auringonkukka-asetelmia

































































































KUTOSET LUKUVUOSI 13/14

Leipää ja sirkushuveja

Kevään viimeinen kuvistunti vietettiin yläkoulun XON päivän tunnelmissa. Tarjolla oli karnevaalitunnelmaa ja Picasson sirkusaiheisten teosten saattelemana napattiin piirustusalustat kainaloon ja jalkauduttiin katutaiteilijoiksi ikuistamaan koulutorin tunnelmia. HYVÄÄ KESÄÄ!



























Mosaiikkikuvia

Lukuvuoden viimeiseksi työksi jäi paperimosaiikit. Tällä kertaa kuviin inspiraatiota haettiin erilaisista postikorteista. Aikakausilehdistä etsittiin erisävyisiä värejä, kuinka monta sininstä tai punaista sävyä saattaakaan olla.














Mitalikahveilla


Suur-Savon osuuspankilla oli piirustuskilpailun palkitsemistilaisuus, jossa koulumme oppilas S i i r i   N y y s s ö n e n sijoittui hienosti sarjassaan toiseks. Kuvikset Onnittelevat Siiriä!




Piirustuskilpailun tuotoksia
Osuuspankki järjestää kesän aikana vaihtuvia näyttelyitä Porrassalmenkadulla pankin näyteikkunassa kilpailuun osallistuneista töistä.





















TRIKKIKUVIA

Kevätauringon tunkeutuessa luokkaan vaihdoimme hetkesi ulkoilmaan kuvaamaan ipadeilla trikkikuvia. Samalla havainnoimme hyvin konkreettisesti perspektiivioppia. Aiheena olivat trikkikuvat, joista tulikin vallan hauskoja. Kuvien jälkikäsittelyä jatkettiin padeillä PS Touch kuvankäsittelyohjelmalla. 



















TUNTEIDEN LEIKKI - MONOTYPIA

6b vedosti monotypiagrafiikkaa. Aiheena oli tunteiden kirjo, millaisia sävyjä, tunteita, tunnelmia voi taiteenkeinoin kuvata.






























Monotypiaa Van Goghin jalanjäljissä



6c jatkoi Van Goghin jalanjäljillä "Tähtiyö" maalauksen innoittamana  harjoitellen monotypiagrafiikkaa.






 


Painolaatan valmistelu


 Värin hiertäminen painopaperiin




Lopputulos on aina arvoitus!








































myös laatat olivat kauniita


VÄRIOPIN KERTAUSTA JA RUUTUSUURENNOS

Kuudesluokkalaiset harjoittelivat ruutusuurennostekniikkaa tunnettujen maalausten taidekopioilla. Samalla kerrattiin maalaustekniikoita, värien sekoittamista ja sävyjen murtamista. 

6B Halla ja Syksy















6c Ruutusuurennos ja Auringonkukat











 MIELIKUVITUSJALKINE








MIKKELI

6C on etsinyt pareittain tietoa kotikaupunkimme historiallisista paikoista ja julkisista rakennuksista, joista he tekevät pienoismallit ja esittelyt. Pienoismallien rakentelu vaatii hyviä ideoita, hermoja ja saumatonta yhteistyötä. 
































 Viestikeskus Lokin uumenissa


 Kasarmialueen jälleenrakennusta






Sekatekniikkaa ja omituisia otuksia

6B:n kanssa tutustuimme naivismiin, lapsenomaiseen ilmaisutapaan ja eri tekniikoiden yhdistelyyn. Pablo Picasson huhuttiin kadehtivan lasten luovuutta ja tapaa pelkistää kohteensa. Kiehtovaa outoutta ja irottelua.











































ORIGAMEJA





Origami - taitettu paperi

Tällä kertaa teimme 6c:n kanssa taidetta paperista perinteiseen japanilaiseen tyyliin. Opettajalle tämä oli myös uusi laji, niinpa turvauduimme etsimään ipadeilla ensin opetusvideoita  ja toimimaan sen jälkeen ohjeiden mukaan. Nopean koulutuksen tuloksena syntyi useita erilaisia upeita origameja, sekä myös animaatio paperiveneen taittamisesta. 

Videon saa näkyviin oheisesta linkistä: http://www.youtube.com/watch?v=WQFpS5yBowY




Kuvausryhmä oman origamianimaation teossa













Työskentely vaati huolellista keskittymistä






Pikatsuja







Erikoistyövaiheita, pikatsun puhaltaminen kokoon






Paperikukkasia




Lähtevien laivojen satama














Joutsenia, kukkasia, kala, laivoja...




Värillinen kopiopaperi taipui parhaiten origameiksi.




KESÄMUISTOJA JA AURINGONKUKKIA

Mukavan kesän jälkeen viivähdimme vielä hetkeksi kesäisten mielikuvien äärellä, piirtäen öljypastelleilla kesätunnelmia. Loppukesän kultaiset auringonkukat vaativat lähempää tarkastelua. Rajasimme piirustusraamilla yksityiskohtia, jotka suurennettiin paperille öljypastelleilla.





























Leipää ja sirkushuveja

Kevään viimeinen kuvistunti vietettiin yläkoulun XON päivän tunnelmissa. Tarjolla oli karnevaalitunnelmaa ja Picasson sirkusaiheisten teosten saattelemana napattiin piirustusalustat kainaloon ja jalkauduttiin katutaiteilijoiksi ikuistamaan koulutorin tunnelmia. HYVÄÄ KESÄÄ!



























Mosaiikkikuvia

Lukuvuoden viimeiseksi työksi jäi paperimosaiikit. Tällä kertaa kuviin inspiraatiota haettiin erilaisista postikorteista. Aikakausilehdistä etsittiin erisävyisiä värejä, kuinka monta sininstä tai punaista sävyä saattaakaan olla.














Mitalikahveilla


Suur-Savon osuuspankilla oli piirustuskilpailun palkitsemistilaisuus, jossa koulumme oppilas S i i r i   N y y s s ö n e n sijoittui hienosti sarjassaan toiseks. Kuvikset Onnittelevat Siiriä!




Piirustuskilpailun tuotoksia
Osuuspankki järjestää kesän aikana vaihtuvia näyttelyitä Porrassalmenkadulla pankin näyteikkunassa kilpailuun osallistuneista töistä.





















TRIKKIKUVIA

Kevätauringon tunkeutuessa luokkaan vaihdoimme hetkesi ulkoilmaan kuvaamaan ipadeilla trikkikuvia. Samalla havainnoimme hyvin konkreettisesti perspektiivioppia. Aiheena olivat trikkikuvat, joista tulikin vallan hauskoja. Kuvien jälkikäsittelyä jatkettiin padeillä PS Touch kuvankäsittelyohjelmalla. 



















TUNTEIDEN LEIKKI - MONOTYPIA

6b vedosti monotypiagrafiikkaa. Aiheena oli tunteiden kirjo, millaisia sävyjä, tunteita, tunnelmia voi taiteenkeinoin kuvata.






























Monotypiaa Van Goghin jalanjäljissä



6c jatkoi Van Goghin jalanjäljillä "Tähtiyö" maalauksen innoittamana  harjoitellen monotypiagrafiikkaa.






 


Painolaatan valmistelu


 Värin hiertäminen painopaperiin




Lopputulos on aina arvoitus!








































myös laatat olivat kauniita


VÄRIOPIN KERTAUSTA JA RUUTUSUURENNOS

Kuudesluokkalaiset harjoittelivat ruutusuurennostekniikkaa tunnettujen maalausten taidekopioilla. Samalla kerrattiin maalaustekniikoita, värien sekoittamista ja sävyjen murtamista. 

6B Halla ja Syksy















6c Ruutusuurennos ja Auringonkukat











 MIELIKUVITUSJALKINE








MIKKELI

6C on etsinyt pareittain tietoa kotikaupunkimme historiallisista paikoista ja julkisista rakennuksista, joista he tekevät pienoismallit ja esittelyt. Pienoismallien rakentelu vaatii hyviä ideoita, hermoja ja saumatonta yhteistyötä. 
































 Viestikeskus Lokin uumenissa


 Kasarmialueen jälleenrakennusta






Sekatekniikkaa ja omituisia otuksia

6B:n kanssa tutustuimme naivismiin, lapsenomaiseen ilmaisutapaan ja eri tekniikoiden yhdistelyyn. Pablo Picasson huhuttiin kadehtivan lasten luovuutta ja tapaa pelkistää kohteensa. Kiehtovaa outoutta ja irottelua.











































ORIGAMEJA





Origami - taitettu paperi

Tällä kertaa teimme 6c:n kanssa taidetta paperista perinteiseen japanilaiseen tyyliin. Opettajalle tämä oli myös uusi laji, niinpa turvauduimme etsimään ipadeilla ensin opetusvideoita  ja toimimaan sen jälkeen ohjeiden mukaan. Nopean koulutuksen tuloksena syntyi useita erilaisia upeita origameja, sekä myös animaatio paperiveneen taittamisesta. 

Videon saa näkyviin oheisesta linkistä: http://www.youtube.com/watch?v=WQFpS5yBowY




Kuvausryhmä oman origamianimaation teossa













Työskentely vaati huolellista keskittymistä






Pikatsuja







Erikoistyövaiheita, pikatsun puhaltaminen kokoon






Paperikukkasia




Lähtevien laivojen satama














Joutsenia, kukkasia, kala, laivoja...




Värillinen kopiopaperi taipui parhaiten origameiksi.




KESÄMUISTOJA JA AURINGONKUKKIA

Mukavan kesän jälkeen viivähdimme vielä hetkeksi kesäisten mielikuvien äärellä, piirtäen öljypastelleilla kesätunnelmia. Loppukesän kultaiset auringonkukat vaativat lähempää tarkastelua. Rajasimme piirustusraamilla yksityiskohtia, jotka suurennettiin paperille öljypastelleilla.































YSIEN VALINNAISET 2012 -2013


Ysien upea päättötyönäyttely avattiin Rantakylätalon aulaan

Näyttely on avoinna 17.5 - 31.5.2013 saakka.





'






Viimeisiä tunteja viedään...

Tässä kirjoittelee Noora, yksi yhdeksännen luokan oppilaista. Kevät on tullut tosi nopeasti ja lopputyöt ovat alkaneet valmistua. Itse sain juuri tällä tunnilla oman kolmiosaisen työn valmiiksi. Kaikilla on tosi hienoja ja omaperäisiä töitä. Hassua ajatella, että kohta on enää pari kertaa jäljellä kuvistunteja ja sen jälkeen alkaa jo projektiviikot ja saadaankin jo todistukset. Noh ainakin hyvissä mielin pääsee muistelemaan yhdeksännen luokan valinnaiskuvistunteja !













Unelmat lähtevät lentoon...

Jokaisen lopputyöidea alkaa olla hiottu ja toiminta on täydessä vauhdissa. Malttamaton opettaja ei jaksaisi odottaa, että pääsee näkemään lopputuloksen. Tämä on mahtava matka sivusta seurattavaksi!






















Kevät jatkuu lopputöiden puurtamisen merkeissä

Hiihtoloman jälkeen ysit käynnistelivät lopputöitään. Aihetta etsittiin lempimusiikista ja lyriikasta. Tekniikka on vapaa, minkä kukin kohdallan mieluisammaksi kokee. Toivon mukaan saamme lopputöistä koottua myös näyttelyn. Kuvallisten esitysten lisäksi lopputyöprosessi taltioidaan kuvin ja projektipäiväkirjoin.
























15.2.2013 Wanhojen tanssit


Vierailimme ihastelemassa wanhojen tanssien pukuloistetta. Tämän jälkeen hetkestä vaikuttuneina palasimme luokkaan ja teimme impressionistiset akvarellimaalaukset tanssitunnelmasta.


























Ensimmäisen jakson loppuun lähes kaikki öljyvärimaalaukset alkavat olla valmiita. Ennen lopputöiden aloittamista teemme vielä veistokset. Aiheena on tehdä kaksiulotteinen taidekuva kolmiuloitteiseen muotoon.


Tulkinta Hugo Simbergin Tampereen Johanneksen kirkon kattomaalauksesta.




Ferdinand von Wright; kyyhkysiä













vko 49. Lähes kaikki maalarit pääsivät öljyvärimaalauksissaan alkuun. Ehkä tuotoksista saamme kokoon vielä kokonaisen taidenäyttelyn!









Morjeens! 


Tääl me tytsyt chillaillaa ;) hyvin menee! Meidän tehtävänämme on tehdä öljyvärimaalaus. 







Ensin aloitettiin sillä että tehtiin kehykset ja laitettiin pellavaakangas kiinni. Sitten laitettin vesiliimaseos päälle ja odotettiin että se kuivuu. Sitten päälle laitettin gesso ja odotettiin että se kuivuu. 





Sillä välin piti suunnitella luonnos ja sitten piiirtää se hiilellä tauluun. Kun pystyi maalaamaan niin työ maalattiin, aihe oli vapaa.











Raportoivat Annu, Ia ja Salla
Kuvat lisäsi Piia ope









KASIEN PIIRTÄJÄT 2012 - 2013



Kesä kurkottelee

Auringon sulatettua pihamaalta viimeisetkin lumikasat pääsimme piirtämään pihalle. Koulurakennus tarjoaa monta herkullista yksityskohtaa havaintopiirustuksille.





GRAFIIKKAA LINOPIIRUSTUKSIN





















Omakuva - pilakuva



Mairo



Riku



vko 10 ja 11 "Minä ja fantasia"
Lapsuuteni sadut

























"Es- jonnet" kuivapastellipiirros



Uutishahmot


Lumenpudottaja, prätkämies, tumma pastori, 50-luvun bikininanen, piirtäjä, maajussi, palomies ja jäistä pelastunut hirvi


       VKO 3. Täällä mairo ja hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille :).


Melkein kaikki ovat tekemässä kananverkosta omaa uutishenkilöä. Jotkut tekevät vielä "matka unelmien matkakohteelle". Omani olen saanut valmiiksi ja olen alkanut tekemään uuteshenkilöhahmoa kananverkosta. Aluksi kun sitä aloitetaan tekemään, pitää suunitella hahmo paperille. Sitten se pitää muotoilla kananverkosta joka kestää n.2h. Sitten liimataan liisterillä sanomapaperi paloja siihen työhön kiinni. Kirjoitan lisää kunnes ehdin.... :D





VKO 49. Jatkoimme mielikuvamatkailua kaamoksesta unelmien matkakohteeseen...













Terve! Olemme Riku ja Mairo 8E:ltä. Olemme tehneet ahkerasti töitä kuvaamataidossa. Olemme tehneet valööri teoksen eläimestä ja mustavalkotyö maisemasta.






Mairon hiiri

Rikun jääkarhu







Mairon hieno gepardi
Rikun hieno maisema

<-----Jonna Bulgariassa ja Rose Australiassa
                 Sanna Japanissa

 




   <-------Eve havaijissa



Mairo middle of nowwhere(Rooma)------>




Jenni ja Rosa suunittelemassa sitä kananverkko ukkoa


 
                                                                     Rikun kananverkko ukko            



KASIEN VALINNAISET 2012- 2013


"MUN JUTTU" Kasien kevään tuotoksia 





















































"Piinaviikon" piristykseksi puuhasimme pääsiäisoksan, jonka koristimme maalatuin pääsiäismunin.






















Mikkeli 175

Mikkelin kaupunki juhli 7.3.2013 175 - vuotissyntymäpäiviään. Kahdeksannen luokan oppilaat osallistuivat koulun juhla-aamunavaukseen maalaamalla Mikkelin pysähtymispaikkoja.



 Satamanäkymä
 Tori
 Naisvuori
Kevättä kohti...








 PORTFOLIOKANSION KASAAMISTA






















LINOGRAFIIKKAA















PUUMOSAIIKKEJA






SEISKOJEN VALINNAISET 2012 - 2013



RAJALLA 
- MUSTAVALKOISEN JA VÄRIMAAILMAN KOHTAAMISIA

Tehtävänä oli jakaa paperi mustavalkoiseen ja värilliseen maailmaan maalauksen keinoin.








KONSERTTIJULISTEITA JA KANSIKUVIA








 Mandala

Mandalat liittyvät eri kulttuureihin. Perinteisesti ne ovat ympyrän muotoon tehtyjä kuvioita ja symboloivat kosmosta. Mandaloita on tehty monissa kulttuureissa, joista tunnetuimpia ovat amerikan intiaanien, budhien ja hindujen mandalat. Mandaloita on käytetty keskittymisen apuna. Pohdimme miltä oma mandala voisi näyttää ja suunnittelimme omat mandalat.




































































Kevätkaudelle siirryimme piirtäen havaintopiirustuksia  koulumme huonekasveista.




























Raapetöitä







JOULUISIA AKRVARELLIMAALAUKSIA 




















VKO 49. Graffiteja ja ikkunamaalauksia

Päätimme piristää koulumme arkea maalamalla hieman joulun tunnelmaa ikkunoihin ja tekemällä graffititaidetta styroxlevyille.




HIENOT GRAFFITIT OVAT POIKIEN JUTTU




 Pojat luonnosten kimpussa

 Dokumenttikamera on oiva apu luonnosten suurentamiseen.






IKKUNAT SAAVAT JOULUISEN LUMIPEITTEEN








VKO 48. Joulujuttuja keramiikassa



VKO. 46- 47
 "JULKKISMUOTOKUVIA" JA POP TAITEESEEN TUTUSTUMISTA






KASIT 2012 - 2013


UUSIA ANIMAATIOITA

Uusia animaatioita syntyy kuin sieniä sateella. Koulumme ipad -laitteiston kasvettua olemme päässeet tehtailemaan animaatioita urakalla. Yhdeksän editoimista vaille olevia uutuuselokuvia taiteen tyylisuuntien esittelystä odottaa valmistumistaan. 
Uusia animaatioita;  Realismi Akka ja kissa

Kulttuuripolku jatkuu...

Kasien kulttuuripolut jatkuivat mediakasvatuksen merkeissä Mikkelin valokuvakeskuksessa vierailemisella. Vierailun aiheena oli valokuvien julkaisu ja yksilön oikeudet netissä. Tämän lisäksi ehdimme myös aloitella uusien animaatioiden tuottamista.




 Innoittajana impressionismi ja lummelampi





 Akseli Gallen-Kallelan "Akka ja kissa" saivat seuraa...


 Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!


Kuvauspaikkana päivitetty Van Goghin yökahvila



Kasien animaatiot löytyvät myös youtubesta



Kulttuuripolku

Viikolla 7 pyörähtivät käyntiin kahdeksasluokkalaisten taidemuseovierailu Mikkelin kaupungin taidemuseolla. Työpajoissa tutustuimme ensin Martti Airion taidekokoelmaan ja museon tehtäviin ja pohdimme kulttuuriperinnön merkitystä. Tämän jälkeen työpajat jatkuivat Football Landcapes ja Taivaan tähden näyttelyillä. Vierailut jatkuvat seuraavalla viikolla.




Valokuvataiteeseen tutustumista ja kuvantulkintaa




Oppilaat osallistuivat museotyöpajaan myös itse taiteillen.




vko 5 ja 6 ELÄMÄNPUITA JA ANIMAATION KUVAUKSIA

 Leikeanimaatio



 Vaha-animaation kuvaus ipadilla






vko 4. Animaatiot ja elämänpuut jatkuvat

ELÄMÄNPUUT

"Elämänpuu" tehtävästä tuli toivetehtävä valinnaisainetuntien ohella myös perustunneille. Elämänpuu on kollaasi oman elämän tärkeimmistä asioista. Itse olet puu, missä ovat juuresi ja mitä oksillasi kannat. Kuvakollaasissa saa käyttää omia valokuvia, piirustuksia, lehtikuvia... Kollaasin lisänä jokainen kirjoittaa puustaan pohdiskelevan tekstin.









 ANIMAATIOT





Yllä: Animaation juonesta kuvakäsikirjoitukseen
Alla: Vaha-animaatiohahmojen valmistusta






Animaatioden taustat alkuun... 

 Expressionismi

 Kubismi



 Surrealismi



Leikeanimaation liikkuvia osia

vko 3. Animaatio

Kahdeksannen luokan oppilaat jatkoivat taiteen tyylisuuntiin syventymistä valmistamalla animaatioelokuvat ryhmissä, eri tyylisuuntien innoittamana. Alkuun päästiin ryhmäytymällä ja valitsemalla animaation taustaksi jokin valittua tyylisuuntaa edustava maalaus tai teos.


 

Salvador Dalin mystinen mielenmaisema valmistumassa surrealistisen animaation taustaksi.



vko 1 ja 2.

Ensimmäisen jakson aikana olemme tutustunee modernin taiteen tyylisuunnista realismiin, ekspressionismiin  ja viimeisenä Pablo Picasson teoksen Guernica (1937) myötä  kubismiin ja kollaasitekniikkaan.



Pablo Picasso; Guernica, 1937

 Kasien kollaasitöitä Guernican yksityiskohdista


Yksityiskohta Pablo Picasson teoksesta Guernica (1937)



21.12.2012 VANHA VUOSI PÄÄTTYI ULKOJOULUJUHLAAN JA TULITAIDETEOSTEN POLTTOON





Veistos ennen sytyttämistä













Kahdeksannen luokan oppilaat ahkeroivat tällä viikolla monessa projektissa... Ilmaisutaidon ryhmän näytelmään syntyi rekvisiittaa, tulitaideteoksiin lyötiin viimeiset naulat ja tutustuimmepa vielä taidehistorian tyylisuuntiinkin. Vuorossa oli expressionismi Edward Muchin Huuto teosta mukaillen. 



"Porolle" valmistuksessa sarvet




HUUTO!

Expressionismi - mitä Edward Muchin Huuto teoksen hahmo pelkää, mitä sinä pelkäät?



TUNNETILANA PELKO, VÄLINEENÄ TUSSIPIIRTIMET JA NESTEMÄINEN TUSSI










TULITAIDEVEISTOKSET




GIRL POWERIA


VALMIS! 



Yhteistyöllä tulitaideveistokset alkoivat saavuttaa muotoaan






Koulumme 8 luokat tekevät joulujuhlaamme tulitaideveistoksia. Me olimme nikkaroimassa tuliveistoksia teknisen työn luokassa. Veistokset tehdää puusta,  joten on haastavaa tehdä pyöreitä muotoja niin teemme pyrstötähdestä sekä joulupuusta pelkistetyt versiot.



Veistoksista tehdään kolmiulotteisia ja ne tehdään puukehikoista, joiden sisälle laitetaan joko olkia tai heiniä ja  veistos kääritään rautalankaan, jotta heinät tai oljet pysyvät pysyvät kehikon sisällä.

Kun tulitaideveistoksia suunniteltiin niissä piti ottaa huomioon niiden koko ja muoto. Suunnitelma tehtiin ensin paperille, jossa yksi ruutu oli 10cm. Sitten tehtiin pienoismalli, joko muovailuvahasta, tikuista tai käyttää niitä yhdessä.

Kun veistoksia aletaan polttamaan heiniin tai olkiin ruiskutetaan sytysnestettä,  jotta se syttyy helposti.






...ja millaisia veistoksia näistä syntyykään....









MIKKELI TUTUKSI



Tutustuimme kotikaupunkimme julkisiin veistoksiin Google mapsin kulttuurisuunnistuksen avulla. 


Tämän jälkeen jokainen työpari sai tehtäväkseen etsiä yhdestä teokseksesta tietoa ja suunnitella alkuperäisen veistoksen lähtökohdista uuden veistoksen muuttamalla alkuperäisen veistoksen muotokielen nykytaiteen versioksi.































VALMIITA TEOKSIA



Alkuperäisteos: Johannes Haapasalo; Epätoivo 1929



Alkuperäisteos: Panu Patomäki; Keinu/Tulevaisuus 1982



Alkuperäisteos: Johannes Haapasalo; Jousimies 1929



Alkuperäisteos: Panu Patomäki; Eero Lehtosen patsas 1984


Alkuperäisteos: Johannes Haapasalo; Nuorinainen 1911


Alkuperäisteos: Kalervo Kallio; Päämajapatsas 1967



Alkuperäisteos: Armas Hutri; Nelisiipi 1959-60


Alkuperäisteos: Väinö Aaltonen 1954, Otto Mannisen patsas



Alkuperäisteos: Eero Räsänen; K.A Tavaststjerna 1960





Alkuperäisteos: Panu Patomäki; Kesä 1977



Alkuperäisteos: Eero Jokilehto; Rakentajapatsas 1980




Alkuperäisteos: Antti Nordin; Yhdessä (Tiedon portti) 1992






Alkuperäisteos: Jarmo Vellonen; Veistos 1988




Alkuperäisteos: Riitta Huttunen; Kuoro 1985


Alkuperäisteos: Markku Viitasalo; Asiasta kiinnostunut taho 1992




Alkuperäisteos: Risto Junnilainen; Suuri spiraali 2007






SEISKAT 2012 - 2013


YMPÄRISTÖTAIDETTA

Viimeisillä tunneilla kevätauringon lämmittäessä pakenimme luokasta ulos. Teimme luonnostä löytyneistä asioista pienia ympäristötaideteoksia koulun ympäristöön.
































































KERAMIIKKATÖITÄ - RYTMIMUNA

Valmistimme savesta rytmimunasoittimia. Painelimme soittimen muotoonsa peukalotekniikalla, sisään pyöritettiin pieniä savipalloja, polton jälkeen soittimet viimeisteltiin maali- ja lakkapinnalla.


















































Soittimien valmistuttua jokainen sai tehdä oman savityön. 





 LUMI- JA SKEITTILAUTOJA

Lumien sulamisen kunniaksi muistelimme vielä talviharrastuksia tai suuntasimme katsetta kesää kohden tuunaamalla omannäköisiä lumi- ja skeittilautoja.



























Kuvataiteilija koulussa

Jaksojen vaihtuessa kuvataiteen tunneilla vierailee kulttuuripolkuohjelmaan liittyen kuvataiteilija Hanna Vahvaselkä kertomassa kuvataiteilijan työstä ja nykytaiteesta. Hannan nykytaiteesta kertovan luennon pohjalta inspiroiduimme omiin "nykytaide" veistoksiin. Maitopurkit kierrätimme abstraktien asioiden tuotepakkauksiksi.















"Kaksi maailmaa"



























 Valmiita siltoja









Kenen silta kestää?




vko 6. Yhteistyöllä ihmisen painon kestävän sillan rakentamista sadasta puutikusta ja "Aliasta" maalaamalla.





Sillan tulee ylittää 10cm leveä rotko ja kantaa ihmisen paino yhdellä jalalla astuttuna... 



Kaikki osaavat pelalata aliasta, mutta kuka osaa maalata valmiin kuvan ohjeiden mukaan pelkän kuuleman perusteella...









vko 5. perspektiiviharjoitukset jatkuu...

vko 4. Yhden pakopisteen perspektiivi





vko 3.  Ilmaperspektiivi, lähellä -kaukana, yhden värisävyn kollaasi







Seiskan kuvikset ekan jakson päättyessä


Moi!

Täällä kirjoittaa Mona, Heidi ja Sutamas 7B:ltä.
Kuviksen ekassa jaksossa teimme kuviskansion,värikartan,koululle logoa,vastavärimaalausta ja sarjakuvan ja yksi niiden pohjalta tehty lyhytelokuva.

Mukavaa oli meidän mielestä tehdä sarjakuva. Aiheena oli suomalaisten kuuluisimpia maalauksia. Sarjakuvan tuli olla 3-4 ruutuinen.

Tänään oli viimeinen kuviksen tunti ja meidän piti tehdä loput työt loppuun ja osa pääsi tehdä lyhytelokuvan. Kuviksen loppu on mielestämme harmi sillä tunneilla on ollut hauskaa ja mukavaa tunnelma.

Mukavaa kevään jatkoa kaikille!




Pojat valmiina Kultakauden taideteoksesta inspiroidun lyhyt elokuvan kuvauksiin





VKO 49 - 50 KULTAKAUSI SUOMEN TAITEESSA JA SARJAKUVA

VKO 48
GROQUE - ELÄVÄNMALLIN PIIRUSTUSTA JA RAUTALANGASTA VÄÄNTÄMISTÄ







Ihmisen mittasuhteiden hahmotuttua paperilla jatkoimme asian tutkimista kirjaimellisesti rautalangasta vääntäen.












VKO 46-47 
VASTAVÄREJÄ JA VÄRIYMPYRÄÄ





KUTOSET 2012 - 2013

Lumenveistäjät

Hiihtoloman jälkimainingeissa ryhdyimme tuumasta toimeen toteuttamaan lumiveistoksia. Kiitokset kuuluivat myös seitsemännen luokan poijille ja heidän liikunnanopettajalleen lumimuottien pystytys- ja täyttöavusta, sekä 6c:n omalle opettajalle.  Kahden päivän aikana saimme työskennellä kuvataiteen tunnit raittiissa ulkoilmassa nauttien yhteistoiminnasta.





Lumimuottien täyttö alkoi talkoohengessä jo edeltävänä päivänä.
Seuraavana päivänä veistäminen saattoi alkaa...








"Juusto"





















"Bart"



Ryhmä "kännykkä"







HUOM.  MUISTATTEHAN VARAUTUA HIIHTOLOMAN JÄLKEEN VIIKOLLA 10. ULKOVAATTEIN, ALOITAMME LUMENVEISTOHOMMAT!


vko 7 ja 8 Vincent Van Goghia ja auringonkukkia. 



















Vko 5 ja 6. Lumiveistosten pienoismallit jäivät odottamaan toteutustaan.
Teimme kuvituksia Pikku Prinssin seikkailuihin pohjaten.










Vko 4   Lumiveistosten suunnittelua

Vko 2 ja 3 YHDEN PAKOPISTEEN PERSPEKTIIVI
OMA 3 -D NIMIKIRJAIN








vko 1. RATIRITIRALLA, TULI TALVI HALLA

Hugo Simbergin "Halla" ja talvi












AFRIKKALAISIA SAVINAAMIOITA















Vitoset 2012-2013


Kesä!

Kevään viimeisillä tunneilla harjoittelimme maalaamista toisen ohjeiden mukaan, samalla harjoittelimme myös taidekuvan kuvailua. :) Mallikuva paljastettiin taiteilijalle vasta maalauksen valmistuttua.




























Elämäni kuvat

Mietimme ensimmäistä valokuvaa, jonka kukin muistaa. Valokuvia kodin kirjahyllyissä, valokuvia albumeissa. Valokuvauksen muuttumista digitaaliseksi ja kuvien määrän kasvua. Valokuvien ottamishetkiä ja syitä. Luokittelimme kuva-aiheita, matkakuviin, muotokuviin ihmisistä ja lemmikeistä, juhlakuviin, harrastuksiin... Näiden pohjalta jokainen alkoi rakentamaan piirtämällä oman elämänsä valokuva-albumin sivua, niitä tärkeitä hetkiä jotka halutaan muistaa.


Matka- ja lomatunnelmia Saana tunturilta ja järveltä

Lomamatkoja ja syntymäpäiviä





Harrastuksia ja lemmikkejä





Antiikin Kreikka

Animaatioiden valmistuttua palasimme tutustumaan antiikin Kreikan menoon. 
Suunnittelemalla pienoismallia kreikkalaisen temppelin fasaadista, tekemällä "argeologisia" löydöksiä kreikkalaisista ruukunpalasista ja valmistamalla tunnenaamioita kreikkalaisen teatterin innoittamana.


Kreikkalaisia ruukkuja

Tutkimme kreikkalaisia ruukkuja ja geometrisen taiteenaikakautta. Ruukkujen pohjat valettiin kipsistä muovipulloihin. Tämän jälkeen oppilaat maalasivat ruukkunsa pulloväreillä ja värien kuivuttua kuviot raaputettiin esiin naulan kärjellä. Lopuksi ruukkujen pinnat lakattiin.
























Kreikkalaisen temppelin rakennuspylväät




ipadilla animointia



Kokeillimme 5b:n kanssa animaationtekoa miniipadeilla. Aiemmin valmistetut sätkynuket saivat toimia näyttelijöinä. Pikaisten käsikirjoitusten ja taustojen tuunaamisen jälkeen pääsimme kuvaustoimiin. Kuvaukset suoritimme imotion -ohjelmalla ja ääniä muokkasimme imovien avulla. Valimiita tuotoksia voi katsoa seuraavista linkeistä. Toivottavasti saamme lisättyä pian loputkin tuotokset. 

Animaatioihin täältä ->  Hyvikset vs. Pahikset , Keiju ja siili , Jumalten ranta














Kuvausjärjestelyt vaativat pientä kikkailua








Vielä koulupäivän jälkeen kuvisluokan varasto muuttui äänitysstudioksi




Pääsiäiskukkoja











Egyptin jälkeen jatkoimme grafiikkaa press print painantana.












Viikot  3 - 4     Egyptin taiteella jatketaan....



Kirjureiden työ oli tarkkaa puuhaa. Mustepullo ja hieroglyfien mystinen maailma





Muinaiset egyptiläiset palvoivat useita eri jumalia. Joukossa oli muunmuasa krokotiilijumala Sobek, Hator - lehmäjumalatar, leijonajumalatar Sekhmet, Ipy -virtahepojumala... Seuraavaksi arvoimme jokaiselle oman jumalhahmon, josta aloimme suunnittelemaan sätkynukkea.



Vko 2
Egyptiin tutustuminen jatkui.


















VKO 1 Uusi vuosi, uudet kujeet...

Kevätlukukausi pyörähti käyntiin egyptin taiteeseen tutustuessa.

Viidesluokkalaiset siirtyivät egyptiläisen ihmiskuvauksen jäljille jäljitellen asentoja ja mittasuhteita figuuripiirustusten avulla. Miltä mahtaa tämän päivän "egyptiläiset" näyttää?








UNELMIEN VÄLITUNTIALUE



Viidennen luokan oppilaat ovat ahkeroineet jo monta viikkoa "Unelmien välituntialue" projektissa, joka on edennyt pienoismallin rakennusvaiheeseen.





Suunnitelmia välituntialueelle




5B luokkalaiset koulun pihamaan kimpussa



Yhteistyöllä sujuu...



Kurkistustauko



Koulun pihaan tutustumista ja välituntialueen suunnittelua, 5c 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti