AURINGONPAISTETTA JA ARVIOINTIA
Aika arvioiden
Haptisia omakuvia savesta
Kevätaurinko porottaa jo luokanikkunaan kuumasti, niinpä vuoden viimeisten tuntien aikana olemme olleet liikekannalla tutustuen ysien päättötyönäyttelyyn ja piirtäen kesän merkkejä ulkona. 5C kokosi vuoden pakettiin sähköisten portfolioiden muotoo, mikä on ollut opettajan arviointiurakassa vallan oiva ratkaisu.
Ysien taidenäyttelystä poimittiin teos, joka jäi mieleen. Tämän jälkeen teokselle/ sen tekijälle esitettiin kysymyksiä. |
Haptisia omakuvia savesta
Mona Lisasta "Muna Lisaksi"
Vitosten kanssa mietimme Mona Lisan ikuista arvoitusta. Tutustuttuamme tuon mystisen maalauksen ajansaatossa tehtyihin erilaisiin versioihin aloimme varioida omia teoksiamme pääsiäisen ja vapun kynnyksellä ilmapallojen ympärille. Työ aloitettiin liisteröimällä ilmapallo sanomalehtiriekaleilla. Pallojen kuivuttua muotoonsa niihin alkoi syntyä uudenajan Mona Lisoja, jotka pian muuttuivat pääsiäisaikaan Muna Lisoiksi.
Upeita suunnitelmia
PORTFOLION TUUNAAMISTA
5c luokan kanssa olemme rakentaneet digitaalista portfolioa kuviksen tunneista. Ensimmäiset portfoliot ovat valmistuneet suunnitttelun asteelta jo hienoiksi visuaalisiksi esityksiksi.
"Kypärä kehiin"
Kevään tullen koulunkin seinämä täyttyy taasen polkupyöristä. Muistutamme mieliin polkupyöräkypärän tärkeyttä 2.5.2014 teemapäivänä, jolloin on luvassa polkupyöräkypärän käyttöön monenmoista tempausta. Vitoset osallistuivat jo koko koulun talkoisiin tekemällä innoittavia julisteita, valistusvideolla ja supersankarilla.
Vinksahtaneet eläimet
Osuuspankin piirustuskilpailua ja avaruusmatkailua
Vitosten kanssa lähdimme metsästämään palkintosijoja Osuuspankin järjestämästä piirustuskilpailusta. Osan vielä viimeistellessä piirustuksiaan lähdimme avaruusjaksoon rakentelemalla avaruusmaailmaa tilainstallaatioksi. Tulevaisuus näyttää millaiseen tilaan päädymme.
VÄLIPALAKSI PIIRUSTUSHARJOITUKSIA JA MIELIKUVITUSOLIOITA
Viimeisten vitosten viimeistellessä Egyptitöitään, teimme välipalana piirustusharjoituksia. Opettaja piilotti oppilaiden pipoihin erilaisia asioita, joita ensin piirrettiin tuntoaistin pohjalta, sen jälkeen esineen sai ottaa malliksi, joka piirrettiin molemmin käsin ja lopuksi esine vietiin pois ja piirrettiin vielä muistikuvista.
Toisena välipalatehtävänä oli jatkaa kummallista kuvaa piirtäen tai maalaten.
EGYPTIN JUMALAT
Egyptissä palvottiin useita eri jumalia. Usein jumalalla oli jokin eläinhahmo. Esimerkiksi Krokotiilijumalan uskottiin hallitsevan Niiliä, sen krokotiiljä ja hikoilevaan Niilin vesi. 5A suunnitteli oman jumalhahmonsa, piirustuksen pohjalta painettiin pressprint -grafiikkaa.
HIEROGLYFEJÄ JA EGYPTILÄISIÄ OMAKUVIA
Egyptiteema jatkui omakuvien valmistuessa ja hieroglyfejä jäljentäessä.
EGYPTI
Uusi vuosi aloitettiin tutustumalla egyptin taiteeseen. 5c luokan oppilaat valmistivat egyptiläisiä omakuvia. Tutkimme ihmisen mittasuhteita ja ihmisen kuvaamista egyptin taiteessa. Omakuvat aloitettiin parin kanssa, jossa piirrettii omat ääriviivat suurelle paperille egyptin taiteessa esiintyneiden säännönmukaisuuksien mukaan. Tämän jälkeen kukin jatkoi työskentelyään valitsemillaan välineillä.
5c aloitti egyptintaiteen maalaamalla papyryskääröjä vesivärein, joihin kuvakirjoitusta jatkettiin mustepiirtimillä.
5A ja "papyrykset"
Syysmyrskyissä kohti Joulua!
Loppuvuotta kohden Kuvisten vauhti senkuin kiihtyi ja blogiin emme ole montaa sanaa ehtineet kommentoimaan. 5c luokan oppilaat ottivat upeasti osaa koulumme Itsenäisyyspäivänjuhlallisuuksiin, tekemällä kahdeksannen luokan räppäripoikien kanssa yhteisen musiikkivideon ja tanssimalla juhlassa. Lucian päivänä 5A muotoili enkeleitä ja saimme luokkaan myös Lucia kulkueen vieraaksi. Vauhtia on piisannut ja hyvin ansaittu joululoma on aivan askellen päässä!
Hyvää Joulua! t.5A
Taiteilijasalkku!
Syksyn aikana tuunatut ipadien kannet alkavat saavuttaa lopullisen muotonsa ja 5c:n Taiteilijasalkut valmistuivat. Valmiit salkut ovat esillä koulun yläkäytävän vitriinissä!
5C: Ipad laatikoiden tuunaus jatkuu.
5A jatkaa animaatioiden valmisteluita ja yhteistyö sujuu!
¨
Kampakeramiikkaa tutkimassa
Viidesluokkalaiset vierailivat kulttuuripolulla Astuvansalmen kalliomaalauksilla. Jatkoimme 5c:n kanssa esihistorialliseen taiteeseen tutustumista kampakeraamisten saviastioiden muovailulla makkaratekniikalla.
Matka ipad -pakkauksista taidesalkuiksi
"5C aloitti tänään kuvissalkkujen tekemisen ja hahmottelemisen. Jotkut etsivät vielä kuvaa salkun kanteen. Ensi kerralla pääsemme maalaamaan.
Tekijä Iiro Pekonen 5C"
Ipadien pakkauslaatikot päätettiin kierrättää taidesalkuiksi. Samalla saimme tilaisuuden tutkia eri taiteilijoita, joiden teokset inspiroivat tuunaamaan lootat uuteen kukoistukseen.
GRAFFITTEJA JA YHDEN PAKOPISTEEN PERSPEKTIIVIÄ
5A: n kanssa lukuvuosi aloitettiin oman kuviskansion valmistuksella. Kansioiden kanteen teimme omasta nimestä 3D -graffitit. Samalla sovelsimme yhden pakopisteen perspektiivioppia kolmiulotteisen vaikutelman aikaansaamiseksi. Hienot lopputulokset eivät paljasta, että moni harjoitteli perspektiiviä ensimmäistä kertaa!
Äitienpäivän kynnyksellä
Äitienpäiväksi valmistimme pieniä savieläimiä, jotka viimeisteltiin maalaten.
Arkkitehdit vauhdissa
Karttatehtävän pohjalta ryhdyttiin rakentamaan pienoismalleja kunkin lempipaikasta. Malttamattomina seuraamme kuinka projekti etenee.
Kylä alkaa pikkuhiljaa valmistua
Kaikki alkoi sopivien rakennustarvikkeiden valitsemisesta.
Karttoja
Lähdimme hahmottelemaan omaa lähiympäristöä piirtämällä suurpiirteisen kartan kotipihasta ja lempipaikoista, näissä kartoissa mittasuhteilla ei ollut väliä, pääasia että tärkeimmät paikat mahtuivat kartalle.
VÄRIKÄSTÄ SYKSYÄ!
Syyslukukausi saatiin päätökseen ja syksyn aikana valmistuneet työt sidottiin kansioiksi.
Fenix - tulilintu
Viimeisenä väriympyrän väreistä tutustuttiin oranssiin. Oranssiväri liitetään usein tuleen, lämpöön, energiaan, vaaraan.
Tunnin alkuun kuultiin ja katseltiin tarinaa feenikslinnusta, tarulinnusta jonkalaisia maailmassa saattoi elää vain yksi kerrallaa. Kun kunkin feenikslinnun aika oli tullut täyteen, se rakensi itselleen pesän kanelipuun oksista ja sytytti itsensä pesän mukana tuleen. Tuhkasta nousi jälleen uusi, nuori feenikslintu. Tarinan pohjalta aloitettiin vahaliiduin kuvittamaan omaa feenikslinnun tarinaa. Tästä jatkettiin vesivärein tavoitellen tulenhehkuista tunnelmaa.
Tulensävyjä jatkettiin myös maalaamalla vesivärein paperiarkkeja, jotka revittiin pieniksi palasiksi ja uudet Feniks linnut syntyivät liimaten.
Tulensävyjä jatkettiin myös maalaamalla vesivärein paperiarkkeja, jotka revittiin pieniksi palasiksi ja uudet Feniks linnut syntyivät liimaten.
VIOLETTI
Värien tutkimusmatkalla olemme edenneet päävärien sekoittamiseen. Tämän päivän teemana oli violetti. Samalla opettelimme uuden tavan tehdä taidetta. Jokainen sai väreiksi itselleen sinisen, punaisen ja ripauksen valkoista. Maalasimme kuvan ensin kaakelilaatalle, jonka jälkeen se siirtyi painotekniikalla paperille. Ensimmäiset grafiikan vedokset syntyivät siis monotypiavedoksina.
VIHREÄ PÄIVÄ
Vihreänä päivänä etsittiin vihreitä asioita ja uusia näkulmia koulun käytävillä ja luokkahuoneessa valokuvaten. Valokuvista koottiin yhteinen kuvakollaasi.
PUNAINEN PÄIVÄ
Punaisena päivänä piirsimme ja maalasimme erilaisin liiduin ja vesivärein maalaushuovalle. Huovan saattoi myös kastella kesken kaiken ja jatkaa työskentelyä. Tuloksena on lämmin tilkkutäkki odottaen ompelijaansa.
SININEN PÄIVÄ
Sinisenä päivänä haimme eri tummuusasteita eri sävyisten sinisten sekaan.
KELTAINEN PÄIVÄ
Keltaisena päivänä mietittiin keltaisia asioita, miltä ne tuoksuvat, mikä viikonpäistä tuntuu keltaisimmalta… Tämän jälkeen etsimme vesivärein mahdollisimman monta keltaista sävyä.
Neloset aloittivat lukuvuotensa värien maailmassa tutkimalla päävärien sekoittumista omissa värilaboratoriopisteissä pipettien avulla.
YSIEN VALINNAISET LUKUVUOSI 13/14
19 ELÄMÄÄ - AVAJAISET 7.5.2014
Vihdoinkin saimme päättötyöt esille ja vietimme juhlavan avajaistuokion, jonka avasi Rantakylän yhtenäiskoulun rehtori. Vieraaksi paikalle saapui myös 7A luokka, jotka valmistelivat paikalla olleille taiteilijoille kysymyksiä teoksista.
"My Happyness"
"Mustaa Valkoisella", "Villi ja vapaa", "Hullu Maailma"
"Elämäni kuvat"
"Earth"
"Minä"
"Kuvapalikat"
"Ei koko totuus"
"Broken Heart"
"Jvvkgt"
"Kukkaistyttö 1"
"Kukkaistyttö 2"
"Monta muuttoa"
"New York City"
"Friendship"
"Fly away"
"Love machine"
Lopputyöt
Hiihtoloman jälkeen ysit aloittivat kuviksen päättötyönäyttelyyn valmistautumisen, kukin omalla tekniikalla, kukin omilla tarinoillaan… Jännityksellä jäämme odottamaan mitä upeaa kevät tuokaan tullessaan.
Lopputöitä valmiina näyttelyyn...
Kalevalanpäivän lähestyessä
Ysit valmistautuvat pikkuhiljaa lähestyvään Kalevanlanpäivään tekemällä ipadeilla ja piirtäen taidemuunnoksia Akseli Gallen-Kallelan Kalevala-aiheisten maalausten pohjalta.
Omakuvia
Mitkä asiat tekevät minusta juuri minut? Ysit etsivät näkökulmaa omaan persoonallisuuteensa. Mistä haaveilen, mikä minulle on tärkeää, kuka olen?
Kuvisluokka saa pian uudet upeat säilytyslaatikot ja järjestys säilyy!
Pinnalla
Kollaasimaalausten valmistuttua jatkoimme loppusyksyä pintastruktuuri teemoilla. Harjoittelimme ensin erilaisia pintoja, pisteen, viivojen, muotojen ja rytmien kokeilua tussipiirustuksin. Suurten tussiteosten jälkeen lähdimme pohtimaan millaisia erimateriaaleista koostuvia pintoja kohtaamme joka päivä ympäristössä. Tästä pääsimme katu- ja graffititaiteen äärelle. Banksyn innoittamana suunniteltiin oma kantaaottava graffiti, joka toteutettiin jollekin pinnalle. Graffitimaalauksen pohjanpintarakenteen tuli jäljitellä joatin oikeaa materiaalia, rapattua kiviseinää, tiilimuuria, puuta ym. Graffitiin sai käyttää sabluunamenetelmää halutessaa ja värimaailma säilyi Banksymaisen mustavalkeana.
Sekatekniikkaa - kollaasimaalaus
Kokeilimme erimateriaalien yhdistämistä maalaukseen. Tehtävänä oli jatkaa kaksiulotteista maalausta kolmiulotteiseksi, liittää ja soveltaa työhön uusia materiaaleja. Samalla tutustuimme suomalaiseen nykytaiteilijan Netta Tiitisen maalauksiin. Aihe oli vapaa.
Vanha vetoketju uusiokäytössä
Vesiväri - villalanka
Guassivärit - kivet
Vesiväri, lasi
METAMORFOOSI - MUODONMUUTOS
Luonnoksia
...ja työn toteutusta
VARJOTEATTERIA JA SILUETTIKOOLLAASEJA
Unia ja unelmia...
KASIEN VALINNAISET LUKUVUOSI 13/14
KATUTAIDETTA
Kevään kunniaksi kuvikset kuvittivat koulun pihan ilmettä uusiksi. Asfaltti sai uusia ruudunhyppelypaikkoja, tervapadan ja palloseinä iloisemman pinnan. Kasin valinnaiset vastasivat työn suunnittelusta ja viimeistelyyn osallistettiin kaikkia kynnelle kykeneviä.
Maalausurakkaan pääsivät myös osallistumaan moni muukin
Jaettu ilo - paras ilo!
Eläimellistä menoa!
Kasien valinnaisryhmän kanssa olemme puuhailleet kolmiulotteisten projektien kimpussa. Ehkä työn tulokset ilostuttavat pian myös koko koulun arkea. Ryhmien yhteisenä teemana ovat olleet villieläimet.
TUNTEIDEN VALLASSA
Katsoimme yhdessä erilaisia taidekuvia , maalauksia, grafiikoita, valokuvia ja pohdimme millainen ja miten tunnelma, tunnetila kuvista välittyy. Etsimme värien symboliikkaa ja symboleita.
Tehtävän tavoitteena oli oppia itseilmaisua väreillä, symboleilla, pinnoilla, oppia tulkitsemaan omaa prosessia ja katsomaan omaa työtä taideteoksena.
Tämän jälkeen oppilaat maalasivat, telasivat, raaputtivat kaakelilaatalle tunnetiloja vedostettaviksi. Jokainen teki vähintään kolme vedosta, joihin sai liittää erilaisia tunteita. Useimmat innostuivat tekemään enemmän.
Vedosten kuivettua vedoksille täytyi esittää kysymyksiä tai kirjoittaa kirje, tämän jälkeen vedokset merkittiin taidegrafiikan omaan ja nimettiin. Nimeäminen ja kysymysten keksiminen sai aikaan keskustelua omista ja toisen töistä, omaa työtä tulkittiin taiteen katsojan, ei tekijän näkökulmasta.
Mietelauseita vedoksille;
Tehtävän tavoitteena oli oppia itseilmaisua väreillä, symboleilla, pinnoilla, oppia tulkitsemaan omaa prosessia ja katsomaan omaa työtä taideteoksena.
Tämän jälkeen oppilaat maalasivat, telasivat, raaputtivat kaakelilaatalle tunnetiloja vedostettaviksi. Jokainen teki vähintään kolme vedosta, joihin sai liittää erilaisia tunteita. Useimmat innostuivat tekemään enemmän.
Vedosten kuivettua vedoksille täytyi esittää kysymyksiä tai kirjoittaa kirje, tämän jälkeen vedokset merkittiin taidegrafiikan omaan ja nimettiin. Nimeäminen ja kysymysten keksiminen sai aikaan keskustelua omista ja toisen töistä, omaa työtä tulkittiin taiteen katsojan, ei tekijän näkökulmasta.
Mietelauseita vedoksille;
“ Kätketty”
Miten synnyit? Mitä esität? Mikä olet? Mitä tunnet? Miten kätket sen? Miten tuot sen esiin? Mitä haluat piilottaa? Mitä et halua piilottaa? Miten aiot onnistua siinä? Miksi tunnet niin?
“Ahdistuksen metsä”
Mitä ahdistus on? Onko se sitä, ettei pysty hengittämään? Vai sitä ettei itsellään ole hyvä olo henkisesti tai fyysisesti?
“Myrsky merellä”
Miksi nimesi on “Myrsky merellä”?, vaikka näytät tyyneltä? Mikä meri olet? Kun myrskyät, oletko aina noin tyyni?:)- Olet vähän kuin minä...
“Ahdistuksen metsä”
Mitä ahdistus on? Onko se sitä, ettei pysty hengittämään? Vai sitä ettei itsellään ole hyvä olo henkisesti tai fyysisesti?
“Myrsky merellä”
Miksi nimesi on “Myrsky merellä”?, vaikka näytät tyyneltä? Mikä meri olet? Kun myrskyät, oletko aina noin tyyni?:)- Olet vähän kuin minä...
“Viha”
Miksi keskelläsi on ristin muotoinen aukko? Mitä epätasainen värimaailmasi kuvaa? Oletko vihainen jollekin? Miksi naamasi on sotkuinen?
Miksi keskelläsi on ristin muotoinen aukko? Mitä epätasainen värimaailmasi kuvaa? Oletko vihainen jollekin? Miksi naamasi on sotkuinen?
'
Taidelaina - PASTISSI
Tee omakuva jäljitellen jotakin taideteosta, säilytä teoksen alkuperäinen tunnistettavuus.
Elämänpuuta kooten
Millainen elämänpuuni olisi? Missä sen juuret olisivat, millaisia asioita se oksillaan kantaisi? Kahdeksannen luokan valinnaiset toteuttivat omat elämänpuunsa. Pohjalle maalattiin puu, jonka oksille liitettiin piirtäen, maalaten, valokuvakollaasina itselle merkittäviä asioita. Kuvallisen tuotoksen lisäksi omaa tarinaa avattiin toisille vapaamuotoisen kirjotelman muodossa.
SEISKOJEN VALINNSAISET LUKUVUOSI 13/14
TAITEILIJAN MATKALAUKKU
Ennen aikaan taiteilijat matkasivat aiheitteisensa äärelle, millaisessa matkalaukussa he mahtoivat maalaustarvikkeensa kantaa? Tunnistatko, kenelle nämä laukut ovat kuuluneet?
Kevään viimeisen kuvistunnin päätteksi matkalaukut muuttuivat yheteiseksi tilainstallaatioksi.
Mustaa ja valkoista - kontrasti
Valkoisella hiilellä mustalle ja mustalla hiilellä valkoiselle.
Lapsuuden sankareita ja antisankareita
Populaarikulttuurin ilmiöillä jatketaan. Pop - taiteilijat hakivat aiheita popolaarikulttuurin ilmiöistä: sarjakuvista, mainoksista, tv -ohjelmista. Tyypillistä olivat kirkkaat värit. Mitkä olivat lapsuuden sankari/antisankarihahmojasi? Mitä satu-, sarjakuvahahmoja muistat?
Nasu
Tikru
Nalle Puh
Nasu
Ihaa - akryylimaalaus
Minnie - akryyli
Nasu - kuivapastellipiirustus
IHAA - kuivapastellipiirustus
MUUMI PAPPA - mustepiirustus
Aku Ankka -puukynä
POP TAIDETTA!
Seitsemäsluokkalaisten valinnaisaineryhmä aloitti lukuvuoden tutustuen Pop taiteeseen. Jokainen otti itsestään valokuvan, jonka muokkasimme kontrastikkaaksi ja tulostimme, tästä jatkoimme akryylivärein maalaten omakuvat poptaiteen tyyliin. Samalla kertasimme kasvojen mittasuhteita. Omakuvat taipuivat vielä linografiikaksi, pienensimme kuvakokoa ja jäljensimme sen linolaatalle. Vedoksia otettiin väripapereille "Andy Warhol" tyyliin.
Linovedoksia ja akryylimaalauksia
Negatiivikuvia omista kasvoista
OMAKUVA
Akryylimaalauksia
KASIT LUKUVUOSI 13/14
KESÄKATU
Kevään viimeisinä tunteina nautittiin auringosta ja piirrettiin varjot kesää varten talteen. Talkoovoimalla jatkettiin myös koulun pihailmeen muutosta.
Animaatioita
Uusia tuotoksia nähtävissä esimerkiksi tästä linkistä.
Kasien toinen kevätlukukauden puolisko aloitti jälleen animaatioiden äärellä. Kuvausstudiossa haasteita asetti mm. lentävä varis.
Julkkiskarikatyyrejä
Kahdeksansien kanssa piirrettiin tosissaan, mutta huumorimielellä karikatyyrikuvia tunnetuista henkilöistä. Tunnistatko hahmon?
Aleksander ja Päivi
Ismo ja Albert
Stig ja Mieley
Miley ja Aleksander
Urho ja Adolf
Kalle ja Enni
Mielenmetsä
Millainen on metsämaisema, jossa mieleni lepää? Millainen olisi kauhujen metsä?
ANIMAATIOT TULEVAT TAAS
Ensimmäiset animaatiot etenivät kuvausvaiheeseen. Valmiita animaatioita pääset katsomaan seuraavista linkeistä: Muumit; http://www.youtube.com/watch?v=xaGdZV9Vk_Q, Huuto; http://www.youtube.com/watch?v=fFHTpP15jVQ,
Kahdeksasluokkalaiset jatkoivat kevättä perinteisillä tyylisuunta-animaatioilla.
TAIKAHUILU
Kahdeksannen luokan oppilaat pääsivät seuraamaan Mozartin säveltämän Taikahuilu -oopperan kenraaliharjoituksia Helsinkiin Suomen kansallisoopperaan. Jatkoimme oopperaelämystä seuraavalla kuvataiteentunnilla, jolla jokainen sai kuvittaa mieleenpainuneen hetken oopperasta. Palapelistä syntyi kattava kuvitus koko Taikahuilun tarinalle.
Taikahuilun tarina alkaa, kun kolme salaperäistä naista Yön kuningattaren valtakunnasta lähettää prinssi Taminon matkalle ylipappi Sarastron hallitsemaan Viisauden temppeliin. Taminon tehtäväksi tulee pelastaa Yön kuningattaren tytär Pamina, jonka Sarastro on ryöstänyt.
Pamina ja Tamino
Taminon seuraan naiset määräävät linnustaja Papagenon, joka sattumalta tulee paikalle ja sotkee itsensä tapahtumiin. Naiset antavat matkalaisille taikahuilun ja taikakellopelin, joilla voi puolustautua vaaroilta.
Linnustaja Papageno
Rohkea Tamino
Tamino ja Papageno matkaavat Sarastron temppeliin. Siellä orjien päällikkö Monostatos yrittää pakottaa Paminan rakastamaan itseään.
Orjat
Sarastro kertoo Viisauden temppelissä Osirista ja Isistä palveleville papeilleen, että jumalat ovat tarkoittaneet Paminan ja Taminon toisilleen ja sen takia hän on ryöstänyt Paminan äidiltään. Sarastro tarjoaa Taminolle mahdollisuutta saada Pamina vaimokseen, mikäli Tamino läpäisee kolme koetta. Myös Papageno suostuu kokeisiin, sillä palkinnoksi Papagena odottaa häntä miehekseen.
Ensimmäinen koe on vaikeneminen. Kolme naista saapuu pelottelemaan ja viettelemään kokelaita. Samaan aikaan Yön kuningatar saapuu Paminan luo vaatien häntä tappamaan Sarastron ja varastamaan hänen valtasymbolinsa, auringonkehrän.
Pamina ja Yön kuningatar
Kolme koetta tyrmässä
Kuningattaren lähdettyä Monostatos ottaa Paminalta veitsen vaatien tätä kuoleman uhalla rakastamaan häntä. Sarastro ajaa Monostatoksen pois, ja Pamina anoo häneltä anteeksiantoa äidilleen.
Papageno epäonnistuu vaikenemisen kokeessa, mutta Tamino pysyy hiljaa, vaikka Pamina pyytää häntä puhumaan. Pamina aikoo tappaa itsensä, koska kuvittelee, ettei Tamino rakasta häntä. Kolme poikaa johdattaa hänet kuitenkin Taminon luo ja yhdessä he läpäisevät tulen ja veden kokeet.
Kahdeksannen luokan syyslukukaudella tutustumme 1900 -luvun taitteen tyylisuuntiin.
Surrealistista ajatuksen virtaa - Oudoissa tiloissa ja Omitusia Otuksia
EXPRESSIIVISIÄ PELKOTILOJA EDWAD MUNCHIN "HUUDON" HENGESSÄ
'
IMPRESSIONISMIA - KESÄINEN HETKI
ÖLJYPASTELLIPIIRUSTUS
Claude Monet; Impressio, Auringonnousu (1872)
Tutkimme Claude Monetin Impression - Auringonnousu maalauksen värimaailmaa ja maalaustekniikkaa. Samalla kertasimme väriympyrältä lähivärejä ja vastavärikontrastia.
REALISMIA JA SUOMEN KULTAKAUTTA - "MITÄ HEILLE KUULUU TÄNÄÄN"
Poimimme jo seitseänneltä luokalta tutuista Kultakauden maalauksista hahmoja ja mietimme millaisessa ympäristössä he voisivat tänä päivänä elää. Samalla kertasimme valööri ja lyijykynäpiirustusta.
Helene Schjerfbeck - Haavoittunut soturi hangella (1880)
Hugo Simberg - Haavoittunut enkeli (1903)
Hugo Simberg - Halla
Akseli Gallen - Kallela - Poika ja varis (1884)
Ferdinand Von Wright - Taistelevat metsot
Albert Edelfelt - Leikkiviä poikia rannalla (1884)
Kubistinen kollaasi Pablo Picasson Guernicaa mukaillen
Yllä: Pablo Picasso; Guernica (1937)
Alla: 8A; Guernica paloissa (2013)
EXPRESSIONISMI
Edward Munch - Huuto - tussipiirustus
Mitä HUUDON hahmo pelkää, miten viiva ilmaisee tunnetilaa?
SEISKAT LUKUVUOSI 13/14
TAVARATAIVAS!
Mietimme millaisia ei materiaalisia, abstraktiltakin tuntuvia, mutta tuttuja asioita kuuluu jokapäiväiseen elämäämme. Mitä jos niitä voisi ostaa päivittäistavarakaupasta, millaisessa pakkauksessa, muodossa tuotetta kaupattaisiin? Lähtökohtana tutustuimme Tero Puhan tilainstallaatioon "Shop for basic needs" (1997).
Tehtävänä oli suunnitella tuote, etiketti tai pakkaus ja tehdä siitä mainos Ipadilla, samalla harjoittelimme Photoshop Touch sovelluksen käyttöä kuvamuokkauksessa.
KUBISTISIA OMAKUVIA
Harjoittelimme ihmisen kasvojen mittasuhteita piirtämällä ja maalamalla omakuvia, jatkoimme omakuvista ei esittäviin versioihin, joista syntyi hienoja kubistisia kollaaseja.
SANOMALEHTIVIIKKO ja ANTIMAINOKSET
Koulussamme vietetään sanomalehtiviikkoa. Kuvikset osallistuivat viikon teemaan tuunaamalla "antimainoksia" ipadeilla, joko muuttamalla valmiin mainoskuvan tekstin avulla kuvan merkitystä tai säilyttämällä mainostekstin ja siirtämällä sen uuteen kuvaan muuttamaan mainoksen sisältöä.
Arvioinnit
Arviointeja tehtiin tänä vuonna ryhmässä, samalla vielä kertailtiin tehtävien keskeisimpiä sisältöjä ja käsitteitä. Jaetut taidekokemukset antoivat tehtäville lisäarvon. Raadit selviytyivät tehtävistään hienosti.
2. Jakso päättyi ihmisen mittasuhteisiin ja värioppiin. Piirsimme mallipiirustusta värillisille papereille, josta hahmot leikattiin paperiveitsillä, samalla tutustuttiin vastavärikontrasteihin ja lähisävyharmonioihin. Väriympyrä toimi hyvin havainnollistajana.
Ensimmäisen jakson lopuilla
Joulukiireessä ensimmäinen lukukausi kuvataidetta alkaa olla lopuillaan. Ihmisen mittasuhteet ovat tulleet tutuiksi, niin valöörit kuin kulööritkin. Viimeisimpiä tunteja kruunasi myös kuvataiteilijavieras, joka kertoi kuvataiteilijan arjesta ja johdatti nykytaiteen saloihin. Vierailun lopuksi jokainen sai toteuttaa oman nykytaideteoksensa arkimateriaaleista.
"He elävät öisin"
Aloitimme seitsemäsluokkalaisten kanssa uuden jakson valööripiirustuksilla. Tutustuimme eri kovusiin lyijy- ja hiilikyniin. Tutkimme ensin valööria Pentti Kaskipuron grafiikoiden kautta, jonka jälkeen piirsimme yöeläimiä.
"Punajuuri ja lantunpala"
IHMINEN
Aloitimme ihmisen mittasuhteisiin tutustumisen piirtamällä groque -piirrustuksia luokkatovereista. Kun raajat alkoivat löytää paikkansa jatkoimme piirtämistä värillisille papereille. Katsoimme Henri Matissen värikylläisiin sommitteluihin ja Tanssi (1910) teokseen. Lopuksi hahmot leikattiin paperiveitsillä irti ja sommiteltiin yhteinäiselle taustalle.
Taiteilijat ja malli työssään
Värikylläistä syksyä!
Seitsemäsluokkien kanssa syksy pyörähti käyntiin värioppia kerraten. Värikarttoihin maalattiin kylmät ja lämpimät päävärit, väriympyrä ja valööriasteikko. Värien sekoittelun jälkeen siirryimme tutkimaan lähisävyjä ja vastavärikontrasteja, kylmiä ja lämpimiä värejä.
Lähi- ja vastavärejä
Kylmiä ja lämpimiä sävyjä
Ja auringonkukka-asetelmia
KUTOSET LUKUVUOSI 13/14
Leipää ja sirkushuveja
Kevään viimeinen kuvistunti vietettiin yläkoulun XON päivän tunnelmissa. Tarjolla oli karnevaalitunnelmaa ja Picasson sirkusaiheisten teosten saattelemana napattiin piirustusalustat kainaloon ja jalkauduttiin katutaiteilijoiksi ikuistamaan koulutorin tunnelmia. HYVÄÄ KESÄÄ!
Mosaiikkikuvia
Lukuvuoden viimeiseksi työksi jäi paperimosaiikit. Tällä kertaa kuviin inspiraatiota haettiin erilaisista postikorteista. Aikakausilehdistä etsittiin erisävyisiä värejä, kuinka monta sininstä tai punaista sävyä saattaakaan olla.
Mitalikahveilla
Suur-Savon osuuspankilla oli piirustuskilpailun palkitsemistilaisuus, jossa koulumme oppilas S i i r i N y y s s ö n e n sijoittui hienosti sarjassaan toiseks. Kuvikset Onnittelevat Siiriä!
Piirustuskilpailun tuotoksia
Osuuspankki järjestää kesän aikana vaihtuvia näyttelyitä Porrassalmenkadulla pankin näyteikkunassa kilpailuun osallistuneista töistä.
TRIKKIKUVIA
Kevätauringon tunkeutuessa luokkaan vaihdoimme hetkesi ulkoilmaan kuvaamaan ipadeilla trikkikuvia. Samalla havainnoimme hyvin konkreettisesti perspektiivioppia. Aiheena olivat trikkikuvat, joista tulikin vallan hauskoja. Kuvien jälkikäsittelyä jatkettiin padeillä PS Touch kuvankäsittelyohjelmalla.
TUNTEIDEN LEIKKI - MONOTYPIA
6b vedosti monotypiagrafiikkaa. Aiheena oli tunteiden kirjo, millaisia sävyjä, tunteita, tunnelmia voi taiteenkeinoin kuvata.
Monotypiaa Van Goghin jalanjäljissä
6c jatkoi Van Goghin jalanjäljillä "Tähtiyö" maalauksen innoittamana harjoitellen monotypiagrafiikkaa.
Painolaatan valmistelu
Värin hiertäminen painopaperiin
Lopputulos on aina arvoitus!
myös laatat olivat kauniita
VÄRIOPIN KERTAUSTA JA RUUTUSUURENNOS
Kuudesluokkalaiset harjoittelivat ruutusuurennostekniikkaa tunnettujen maalausten taidekopioilla. Samalla kerrattiin maalaustekniikoita, värien sekoittamista ja sävyjen murtamista.
6B Halla ja Syksy
6c Ruutusuurennos ja Auringonkukat
MIELIKUVITUSJALKINE
MIKKELI
6C on etsinyt pareittain tietoa kotikaupunkimme historiallisista paikoista ja julkisista rakennuksista, joista he tekevät pienoismallit ja esittelyt. Pienoismallien rakentelu vaatii hyviä ideoita, hermoja ja saumatonta yhteistyötä.
Viestikeskus Lokin uumenissa
Kasarmialueen jälleenrakennusta
Sekatekniikkaa ja omituisia otuksia
6B:n kanssa tutustuimme naivismiin, lapsenomaiseen ilmaisutapaan ja eri tekniikoiden yhdistelyyn. Pablo Picasson huhuttiin kadehtivan lasten luovuutta ja tapaa pelkistää kohteensa. Kiehtovaa outoutta ja irottelua.
ORIGAMEJA
Origami - taitettu paperi
Tällä kertaa teimme 6c:n kanssa taidetta paperista perinteiseen japanilaiseen tyyliin. Opettajalle tämä oli myös uusi laji, niinpa turvauduimme etsimään ipadeilla ensin opetusvideoita ja toimimaan sen jälkeen ohjeiden mukaan. Nopean koulutuksen tuloksena syntyi useita erilaisia upeita origameja, sekä myös animaatio paperiveneen taittamisesta.
Videon saa näkyviin oheisesta linkistä: http://www.youtube.com/watch?v=WQFpS5yBowY
Kuvausryhmä oman origamianimaation teossa
Työskentely vaati huolellista keskittymistä
Pikatsuja
Erikoistyövaiheita, pikatsun puhaltaminen kokoon
Paperikukkasia
Lähtevien laivojen satama
Joutsenia, kukkasia, kala, laivoja...
Värillinen kopiopaperi taipui parhaiten origameiksi.
KESÄMUISTOJA JA AURINGONKUKKIA
Mukavan kesän jälkeen viivähdimme vielä hetkeksi kesäisten mielikuvien äärellä, piirtäen öljypastelleilla kesätunnelmia. Loppukesän kultaiset auringonkukat vaativat lähempää tarkastelua. Rajasimme piirustusraamilla yksityiskohtia, jotka suurennettiin paperille öljypastelleilla.
Leipää ja sirkushuveja
Kevään viimeinen kuvistunti vietettiin yläkoulun XON päivän tunnelmissa. Tarjolla oli karnevaalitunnelmaa ja Picasson sirkusaiheisten teosten saattelemana napattiin piirustusalustat kainaloon ja jalkauduttiin katutaiteilijoiksi ikuistamaan koulutorin tunnelmia. HYVÄÄ KESÄÄ!
Mosaiikkikuvia
Lukuvuoden viimeiseksi työksi jäi paperimosaiikit. Tällä kertaa kuviin inspiraatiota haettiin erilaisista postikorteista. Aikakausilehdistä etsittiin erisävyisiä värejä, kuinka monta sininstä tai punaista sävyä saattaakaan olla.
Mitalikahveilla
Suur-Savon osuuspankilla oli piirustuskilpailun palkitsemistilaisuus, jossa koulumme oppilas S i i r i N y y s s ö n e n sijoittui hienosti sarjassaan toiseks. Kuvikset Onnittelevat Siiriä!
Piirustuskilpailun tuotoksia
Osuuspankki järjestää kesän aikana vaihtuvia näyttelyitä Porrassalmenkadulla pankin näyteikkunassa kilpailuun osallistuneista töistä.
TRIKKIKUVIA
Kevätauringon tunkeutuessa luokkaan vaihdoimme hetkesi ulkoilmaan kuvaamaan ipadeilla trikkikuvia. Samalla havainnoimme hyvin konkreettisesti perspektiivioppia. Aiheena olivat trikkikuvat, joista tulikin vallan hauskoja. Kuvien jälkikäsittelyä jatkettiin padeillä PS Touch kuvankäsittelyohjelmalla.
TUNTEIDEN LEIKKI - MONOTYPIA
6b vedosti monotypiagrafiikkaa. Aiheena oli tunteiden kirjo, millaisia sävyjä, tunteita, tunnelmia voi taiteenkeinoin kuvata.
Monotypiaa Van Goghin jalanjäljissä
6c jatkoi Van Goghin jalanjäljillä "Tähtiyö" maalauksen innoittamana harjoitellen monotypiagrafiikkaa.
Painolaatan valmistelu
Värin hiertäminen painopaperiin
Lopputulos on aina arvoitus!
myös laatat olivat kauniita
VÄRIOPIN KERTAUSTA JA RUUTUSUURENNOS
Kuudesluokkalaiset harjoittelivat ruutusuurennostekniikkaa tunnettujen maalausten taidekopioilla. Samalla kerrattiin maalaustekniikoita, värien sekoittamista ja sävyjen murtamista.
6B Halla ja Syksy
6c Ruutusuurennos ja Auringonkukat
MIELIKUVITUSJALKINE
MIKKELI
6C on etsinyt pareittain tietoa kotikaupunkimme historiallisista paikoista ja julkisista rakennuksista, joista he tekevät pienoismallit ja esittelyt. Pienoismallien rakentelu vaatii hyviä ideoita, hermoja ja saumatonta yhteistyötä.
Viestikeskus Lokin uumenissa
Kasarmialueen jälleenrakennusta
Sekatekniikkaa ja omituisia otuksia
6B:n kanssa tutustuimme naivismiin, lapsenomaiseen ilmaisutapaan ja eri tekniikoiden yhdistelyyn. Pablo Picasson huhuttiin kadehtivan lasten luovuutta ja tapaa pelkistää kohteensa. Kiehtovaa outoutta ja irottelua.
ORIGAMEJA
Origami - taitettu paperi
Tällä kertaa teimme 6c:n kanssa taidetta paperista perinteiseen japanilaiseen tyyliin. Opettajalle tämä oli myös uusi laji, niinpa turvauduimme etsimään ipadeilla ensin opetusvideoita ja toimimaan sen jälkeen ohjeiden mukaan. Nopean koulutuksen tuloksena syntyi useita erilaisia upeita origameja, sekä myös animaatio paperiveneen taittamisesta.
Videon saa näkyviin oheisesta linkistä: http://www.youtube.com/watch?v=WQFpS5yBowY
Kuvausryhmä oman origamianimaation teossa
Työskentely vaati huolellista keskittymistä
Pikatsuja
Erikoistyövaiheita, pikatsun puhaltaminen kokoon
Paperikukkasia
Lähtevien laivojen satama
Joutsenia, kukkasia, kala, laivoja...
Värillinen kopiopaperi taipui parhaiten origameiksi.
KESÄMUISTOJA JA AURINGONKUKKIA
Mukavan kesän jälkeen viivähdimme vielä hetkeksi kesäisten mielikuvien äärellä, piirtäen öljypastelleilla kesätunnelmia. Loppukesän kultaiset auringonkukat vaativat lähempää tarkastelua. Rajasimme piirustusraamilla yksityiskohtia, jotka suurennettiin paperille öljypastelleilla.
Ysien upea päättötyönäyttely avattiin Rantakylätalon aulaan
Näyttely on avoinna 17.5 - 31.5.2013 saakka.
Viimeisiä tunteja viedään...
Tässä kirjoittelee Noora, yksi yhdeksännen luokan oppilaista. Kevät on tullut tosi nopeasti ja lopputyöt ovat alkaneet valmistua. Itse sain juuri tällä tunnilla oman kolmiosaisen työn valmiiksi. Kaikilla on tosi hienoja ja omaperäisiä töitä. Hassua ajatella, että kohta on enää pari kertaa jäljellä kuvistunteja ja sen jälkeen alkaa jo projektiviikot ja saadaankin jo todistukset. Noh ainakin hyvissä mielin pääsee muistelemaan yhdeksännen luokan valinnaiskuvistunteja !
Unelmat lähtevät lentoon...
Jokaisen lopputyöidea alkaa olla hiottu ja toiminta on täydessä vauhdissa. Malttamaton opettaja ei jaksaisi odottaa, että pääsee näkemään lopputuloksen. Tämä on mahtava matka sivusta seurattavaksi!
Kevät jatkuu lopputöiden puurtamisen merkeissä
Hiihtoloman jälkeen ysit käynnistelivät lopputöitään. Aihetta etsittiin lempimusiikista ja lyriikasta. Tekniikka on vapaa, minkä kukin kohdallan mieluisammaksi kokee. Toivon mukaan saamme lopputöistä koottua myös näyttelyn. Kuvallisten esitysten lisäksi lopputyöprosessi taltioidaan kuvin ja projektipäiväkirjoin.
Vierailimme ihastelemassa wanhojen tanssien pukuloistetta. Tämän jälkeen hetkestä vaikuttuneina palasimme luokkaan ja teimme impressionistiset akvarellimaalaukset tanssitunnelmasta.
Ensimmäisen jakson loppuun lähes kaikki öljyvärimaalaukset alkavat olla valmiita. Ennen lopputöiden aloittamista teemme vielä veistokset. Aiheena on tehdä kaksiulotteinen taidekuva kolmiuloitteiseen muotoon.
Tulkinta Hugo Simbergin Tampereen Johanneksen kirkon kattomaalauksesta.
Ferdinand von Wright; kyyhkysiä
vko 49. Lähes kaikki maalarit pääsivät öljyvärimaalauksissaan alkuun. Ehkä tuotoksista saamme kokoon vielä kokonaisen taidenäyttelyn!
Morjeens!
Tääl me tytsyt chillaillaa ;) hyvin menee! Meidän tehtävänämme on tehdä öljyvärimaalaus.
Ensin aloitettiin sillä että tehtiin kehykset ja laitettiin pellavaakangas kiinni. Sitten laitettin vesiliimaseos päälle ja odotettiin että se kuivuu. Sitten päälle laitettin gesso ja odotettiin että se kuivuu.
Sillä välin piti suunnitella luonnos ja sitten piiirtää se hiilellä tauluun. Kun pystyi maalaamaan niin työ maalattiin, aihe oli vapaa.
Raportoivat Annu, Ia ja Salla
Kuvat lisäsi Piia ope
KASIEN PIIRTÄJÄT 2012 - 2013
Kesä kurkottelee
Auringon sulatettua pihamaalta viimeisetkin lumikasat pääsimme piirtämään pihalle. Koulurakennus tarjoaa monta herkullista yksityskohtaa havaintopiirustuksille.
GRAFIIKKAA LINOPIIRUSTUKSIN
Omakuva - pilakuva
Mairo
Riku
vko 10 ja 11 "Minä ja fantasia"
Lapsuuteni sadut
"Es- jonnet" kuivapastellipiirros
Uutishahmot
Lumenpudottaja, prätkämies, tumma pastori, 50-luvun bikininanen, piirtäjä, maajussi, palomies ja jäistä pelastunut hirvi
VKO 3. Täällä mairo ja hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille :).
Melkein kaikki ovat tekemässä kananverkosta omaa uutishenkilöä. Jotkut tekevät vielä "matka unelmien matkakohteelle". Omani olen saanut valmiiksi ja olen alkanut tekemään uuteshenkilöhahmoa kananverkosta. Aluksi kun sitä aloitetaan tekemään, pitää suunitella hahmo paperille. Sitten se pitää muotoilla kananverkosta joka kestää n.2h. Sitten liimataan liisterillä sanomapaperi paloja siihen työhön kiinni. Kirjoitan lisää kunnes ehdin.... :D
Melkein kaikki ovat tekemässä kananverkosta omaa uutishenkilöä. Jotkut tekevät vielä "matka unelmien matkakohteelle". Omani olen saanut valmiiksi ja olen alkanut tekemään uuteshenkilöhahmoa kananverkosta. Aluksi kun sitä aloitetaan tekemään, pitää suunitella hahmo paperille. Sitten se pitää muotoilla kananverkosta joka kestää n.2h. Sitten liimataan liisterillä sanomapaperi paloja siihen työhön kiinni. Kirjoitan lisää kunnes ehdin.... :D
VKO 49. Jatkoimme mielikuvamatkailua kaamoksesta unelmien matkakohteeseen...Terve! Olemme Riku ja Mairo 8E:ltä. Olemme tehneet ahkerasti töitä kuvaamataidossa. Olemme tehneet valööri teoksen eläimestä ja mustavalkotyö maisemasta.
Mairon hiiri |
Rikun jääkarhu |
Mairon hieno gepardi |
Rikun hieno maisema |
<-----Jonna Bulgariassa ja Rose Australiassa
Sanna Japanissa
<-------Eve havaijissa
Mairo middle of nowwhere(Rooma)------>
KASIEN VALINNAISET 2012- 2013
"MUN JUTTU" Kasien kevään tuotoksia
"Piinaviikon" piristykseksi puuhasimme pääsiäisoksan, jonka koristimme maalatuin pääsiäismunin.
Mikkelin kaupunki juhli 7.3.2013 175 - vuotissyntymäpäiviään. Kahdeksannen luokan oppilaat osallistuivat koulun juhla-aamunavaukseen maalaamalla Mikkelin pysähtymispaikkoja.
Satamanäkymä
Tori
Naisvuori
Kevättä kohti...
LINOGRAFIIKKAA
PUUMOSAIIKKEJA
SEISKOJEN VALINNAISET 2012 - 2013
RAJALLA
- MUSTAVALKOISEN JA VÄRIMAAILMAN KOHTAAMISIA
Tehtävänä oli jakaa paperi mustavalkoiseen ja värilliseen maailmaan maalauksen keinoin.
KONSERTTIJULISTEITA JA KANSIKUVIA
Mandalat liittyvät eri kulttuureihin. Perinteisesti ne ovat ympyrän muotoon tehtyjä kuvioita ja symboloivat kosmosta. Mandaloita on tehty monissa kulttuureissa, joista tunnetuimpia ovat amerikan intiaanien, budhien ja hindujen mandalat. Mandaloita on käytetty keskittymisen apuna. Pohdimme miltä oma mandala voisi näyttää ja suunnittelimme omat mandalat.
Kevätkaudelle siirryimme piirtäen havaintopiirustuksia koulumme huonekasveista.
Raapetöitä
JOULUISIA AKRVARELLIMAALAUKSIA
VKO 49. Graffiteja ja ikkunamaalauksia
Päätimme piristää koulumme arkea maalamalla hieman joulun tunnelmaa ikkunoihin ja tekemällä graffititaidetta styroxlevyille.
HIENOT GRAFFITIT OVAT POIKIEN JUTTU
Pojat luonnosten kimpussa
Dokumenttikamera on oiva apu luonnosten suurentamiseen.
IKKUNAT SAAVAT JOULUISEN LUMIPEITTEEN
VKO 48. Joulujuttuja keramiikassa
VKO. 46- 47
"JULKKISMUOTOKUVIA" JA POP TAITEESEEN TUTUSTUMISTA
KASIT 2012 - 2013
UUSIA ANIMAATIOITA
Uusia animaatioita syntyy kuin sieniä sateella. Koulumme ipad -laitteiston kasvettua olemme päässeet tehtailemaan animaatioita urakalla. Yhdeksän editoimista vaille olevia uutuuselokuvia taiteen tyylisuuntien esittelystä odottaa valmistumistaan.
Uusia animaatioita; Realismi Akka ja kissa
Kulttuuripolku jatkuu...
Kasien kulttuuripolut jatkuivat mediakasvatuksen merkeissä Mikkelin valokuvakeskuksessa vierailemisella. Vierailun aiheena oli valokuvien julkaisu ja yksilön oikeudet netissä. Tämän lisäksi ehdimme myös aloitella uusien animaatioiden tuottamista.
Innoittajana impressionismi ja lummelampi
Akseli Gallen-Kallelan "Akka ja kissa" saivat seuraa...
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
Kuvauspaikkana päivitetty Van Goghin yökahvila
Kasien animaatiot löytyvät myös youtubesta
Kulttuuripolku
Viikolla 7 pyörähtivät käyntiin kahdeksasluokkalaisten taidemuseovierailu Mikkelin kaupungin taidemuseolla. Työpajoissa tutustuimme ensin Martti Airion taidekokoelmaan ja museon tehtäviin ja pohdimme kulttuuriperinnön merkitystä. Tämän jälkeen työpajat jatkuivat Football Landcapes ja Taivaan tähden näyttelyillä. Vierailut jatkuvat seuraavalla viikolla.
Valokuvataiteeseen tutustumista ja kuvantulkintaa
Oppilaat osallistuivat museotyöpajaan myös itse taiteillen.
vko 5 ja 6 ELÄMÄNPUITA JA ANIMAATION KUVAUKSIA
Leikeanimaatio
Vaha-animaation kuvaus ipadilla
vko 4. Animaatiot ja elämänpuut jatkuvat
ELÄMÄNPUUT
"Elämänpuu" tehtävästä tuli toivetehtävä valinnaisainetuntien ohella myös perustunneille. Elämänpuu on kollaasi oman elämän tärkeimmistä asioista. Itse olet puu, missä ovat juuresi ja mitä oksillasi kannat. Kuvakollaasissa saa käyttää omia valokuvia, piirustuksia, lehtikuvia... Kollaasin lisänä jokainen kirjoittaa puustaan pohdiskelevan tekstin.
ANIMAATIOT
Yllä: Animaation juonesta kuvakäsikirjoitukseen
Alla: Vaha-animaatiohahmojen valmistusta
Animaatioden taustat alkuun...
Expressionismi
Kubismi
Surrealismi
Leikeanimaation liikkuvia osia
vko 3. Animaatio
Kahdeksannen luokan oppilaat jatkoivat taiteen tyylisuuntiin syventymistä valmistamalla animaatioelokuvat ryhmissä, eri tyylisuuntien innoittamana. Alkuun päästiin ryhmäytymällä ja valitsemalla animaation taustaksi jokin valittua tyylisuuntaa edustava maalaus tai teos.
Salvador Dalin mystinen mielenmaisema valmistumassa surrealistisen animaation taustaksi.
vko 1 ja 2.
Ensimmäisen jakson aikana olemme tutustunee modernin taiteen tyylisuunnista realismiin, ekspressionismiin ja viimeisenä Pablo Picasson teoksen Guernica (1937) myötä kubismiin ja kollaasitekniikkaan.
Pablo Picasso; Guernica, 1937
Kasien kollaasitöitä Guernican yksityiskohdista
Yksityiskohta Pablo Picasson teoksesta Guernica (1937)
21.12.2012 VANHA VUOSI PÄÄTTYI ULKOJOULUJUHLAAN JA TULITAIDETEOSTEN POLTTOON
Veistos ennen sytyttämistä
Kahdeksannen luokan oppilaat ahkeroivat tällä viikolla monessa projektissa... Ilmaisutaidon ryhmän näytelmään syntyi rekvisiittaa, tulitaideteoksiin lyötiin viimeiset naulat ja tutustuimmepa vielä taidehistorian tyylisuuntiinkin. Vuorossa oli expressionismi Edward Muchin Huuto teosta mukaillen.
"Porolle" valmistuksessa sarvet
HUUTO!
TUNNETILANA PELKO, VÄLINEENÄ TUSSIPIIRTIMET JA NESTEMÄINEN TUSSI
Koulumme 8 luokat tekevät joulujuhlaamme tulitaideveistoksia. Me olimme nikkaroimassa tuliveistoksia teknisen työn luokassa. Veistokset tehdää puusta, joten on haastavaa tehdä pyöreitä muotoja niin teemme pyrstötähdestä sekä joulupuusta pelkistetyt versiot.
Veistoksista tehdään kolmiulotteisia ja ne tehdään puukehikoista, joiden sisälle laitetaan joko olkia tai heiniä ja veistos kääritään rautalankaan, jotta heinät tai oljet pysyvät pysyvät kehikon sisällä.
Kun tulitaideveistoksia suunniteltiin niissä piti ottaa huomioon niiden koko ja muoto. Suunnitelma tehtiin ensin paperille, jossa yksi ruutu oli 10cm. Sitten tehtiin pienoismalli, joko muovailuvahasta, tikuista tai käyttää niitä yhdessä.
Kun veistoksia aletaan polttamaan heiniin tai olkiin ruiskutetaan sytysnestettä, jotta se syttyy helposti.
...ja millaisia veistoksia näistä syntyykään....
MIKKELI TUTUKSI
Tutustuimme kotikaupunkimme julkisiin veistoksiin Google mapsin kulttuurisuunnistuksen avulla.
Tämän jälkeen jokainen työpari sai tehtäväkseen etsiä yhdestä teokseksesta tietoa ja suunnitella alkuperäisen veistoksen lähtökohdista uuden veistoksen muuttamalla alkuperäisen veistoksen muotokielen nykytaiteen versioksi.
VALMIITA TEOKSIA
Alkuperäisteos: Johannes Haapasalo; Epätoivo 1929
Alkuperäisteos: Panu Patomäki; Keinu/Tulevaisuus 1982
Alkuperäisteos: Johannes Haapasalo; Jousimies 1929
Alkuperäisteos: Panu Patomäki; Eero Lehtosen patsas 1984
Alkuperäisteos: Johannes Haapasalo; Nuorinainen 1911
Alkuperäisteos: Kalervo Kallio; Päämajapatsas 1967
Alkuperäisteos: Armas Hutri; Nelisiipi 1959-60
Alkuperäisteos: Väinö Aaltonen 1954, Otto Mannisen patsas
Alkuperäisteos: Eero Räsänen; K.A Tavaststjerna 1960
Alkuperäisteos: Panu Patomäki; Kesä 1977
Alkuperäisteos: Eero Jokilehto; Rakentajapatsas 1980
Alkuperäisteos: Antti Nordin; Yhdessä (Tiedon portti) 1992
Alkuperäisteos: Jarmo Vellonen; Veistos 1988
Alkuperäisteos: Riitta Huttunen; Kuoro 1985
Alkuperäisteos: Markku Viitasalo; Asiasta kiinnostunut taho 1992
Alkuperäisteos: Risto Junnilainen; Suuri spiraali 2007
SEISKAT 2012 - 2013
YMPÄRISTÖTAIDETTA
Viimeisillä tunneilla kevätauringon lämmittäessä pakenimme luokasta ulos. Teimme luonnostä löytyneistä asioista pienia ympäristötaideteoksia koulun ympäristöön.
Valmistimme savesta rytmimunasoittimia. Painelimme soittimen muotoonsa peukalotekniikalla, sisään pyöritettiin pieniä savipalloja, polton jälkeen soittimet viimeisteltiin maali- ja lakkapinnalla.
Soittimien valmistuttua jokainen sai tehdä oman savityön.
Lumien sulamisen kunniaksi muistelimme vielä talviharrastuksia tai suuntasimme katsetta kesää kohden tuunaamalla omannäköisiä lumi- ja skeittilautoja.
Kuvataiteilija koulussa
Jaksojen vaihtuessa kuvataiteen tunneilla vierailee kulttuuripolkuohjelmaan liittyen kuvataiteilija Hanna Vahvaselkä kertomassa kuvataiteilijan työstä ja nykytaiteesta. Hannan nykytaiteesta kertovan luennon pohjalta inspiroiduimme omiin "nykytaide" veistoksiin. Maitopurkit kierrätimme abstraktien asioiden tuotepakkauksiksi.
"Kaksi maailmaa"
Valmiita siltoja
Kenen silta kestää?
vko 6. Yhteistyöllä ihmisen painon kestävän sillan rakentamista sadasta puutikusta ja "Aliasta" maalaamalla.
Sillan tulee ylittää 10cm leveä rotko ja kantaa ihmisen paino yhdellä jalalla astuttuna...
Kaikki osaavat pelalata aliasta, mutta kuka osaa maalata valmiin kuvan ohjeiden mukaan pelkän kuuleman perusteella...
vko 5. perspektiiviharjoitukset jatkuu...
vko 4. Yhden pakopisteen perspektiivi
vko 3. Ilmaperspektiivi, lähellä -kaukana, yhden värisävyn kollaasi
Seiskan kuvikset ekan jakson päättyessä
Moi!
Täällä kirjoittaa Mona, Heidi ja Sutamas 7B:ltä.
Kuviksen ekassa jaksossa teimme kuviskansion,värikartan,koululle logoa,vastavärimaalausta ja sarjakuvan ja yksi niiden pohjalta tehty lyhytelokuva.
Mukavaa oli meidän mielestä tehdä sarjakuva. Aiheena oli suomalaisten kuuluisimpia maalauksia. Sarjakuvan tuli olla 3-4 ruutuinen.
Tänään oli viimeinen kuviksen tunti ja meidän piti tehdä loput työt loppuun ja osa pääsi tehdä lyhytelokuvan. Kuviksen loppu on mielestämme harmi sillä tunneilla on ollut hauskaa ja mukavaa tunnelma.
Mukavaa kevään jatkoa kaikille!
Pojat valmiina Kultakauden taideteoksesta inspiroidun lyhyt elokuvan kuvauksiin
VKO 49 - 50 KULTAKAUSI SUOMEN TAITEESSA JA SARJAKUVA
VKO 48
GROQUE - ELÄVÄNMALLIN PIIRUSTUSTA JA RAUTALANGASTA VÄÄNTÄMISTÄ
Ihmisen mittasuhteiden hahmotuttua paperilla jatkoimme asian tutkimista kirjaimellisesti rautalangasta vääntäen.
VKO 46-47
VASTAVÄREJÄ JA VÄRIYMPYRÄÄ
KUTOSET 2012 - 2013
Lumenveistäjät
Hiihtoloman jälkimainingeissa ryhdyimme tuumasta toimeen toteuttamaan lumiveistoksia. Kiitokset kuuluivat myös seitsemännen luokan poijille ja heidän liikunnanopettajalleen lumimuottien pystytys- ja täyttöavusta, sekä 6c:n omalle opettajalle. Kahden päivän aikana saimme työskennellä kuvataiteen tunnit raittiissa ulkoilmassa nauttien yhteistoiminnasta.
Lumimuottien täyttö alkoi talkoohengessä jo edeltävänä päivänä.
Seuraavana päivänä veistäminen saattoi alkaa...
"Juusto"
"Bart"
Ryhmä "kännykkä"
HUOM. MUISTATTEHAN VARAUTUA HIIHTOLOMAN JÄLKEEN VIIKOLLA 10. ULKOVAATTEIN, ALOITAMME LUMENVEISTOHOMMAT!
vko 7 ja 8 Vincent Van Goghia ja auringonkukkia.
Vko 5 ja 6. Lumiveistosten pienoismallit jäivät odottamaan toteutustaan.
Teimme kuvituksia Pikku Prinssin seikkailuihin pohjaten.
Vko 4 Lumiveistosten suunnittelua
Vko 2 ja 3 YHDEN PAKOPISTEEN PERSPEKTIIVI
OMA 3 -D NIMIKIRJAIN
vko 1. RATIRITIRALLA, TULI TALVI HALLA
Hugo Simbergin "Halla" ja talvi
AFRIKKALAISIA SAVINAAMIOITA
Vitoset 2012-2013
Kesä!
Kevään viimeisillä tunneilla harjoittelimme maalaamista toisen ohjeiden mukaan, samalla harjoittelimme myös taidekuvan kuvailua. :) Mallikuva paljastettiin taiteilijalle vasta maalauksen valmistuttua.
Elämäni kuvat
Mietimme ensimmäistä valokuvaa, jonka kukin muistaa. Valokuvia kodin kirjahyllyissä, valokuvia albumeissa. Valokuvauksen muuttumista digitaaliseksi ja kuvien määrän kasvua. Valokuvien ottamishetkiä ja syitä. Luokittelimme kuva-aiheita, matkakuviin, muotokuviin ihmisistä ja lemmikeistä, juhlakuviin, harrastuksiin... Näiden pohjalta jokainen alkoi rakentamaan piirtämällä oman elämänsä valokuva-albumin sivua, niitä tärkeitä hetkiä jotka halutaan muistaa.
Matka- ja lomatunnelmia Saana tunturilta ja järveltä
Lomamatkoja ja syntymäpäiviä
Harrastuksia ja lemmikkejä
Antiikin Kreikka
Animaatioiden valmistuttua palasimme tutustumaan antiikin Kreikan menoon.
Suunnittelemalla pienoismallia kreikkalaisen temppelin fasaadista, tekemällä "argeologisia" löydöksiä kreikkalaisista ruukunpalasista ja valmistamalla tunnenaamioita kreikkalaisen teatterin innoittamana.
Kreikkalaisia ruukkuja
Tutkimme kreikkalaisia ruukkuja ja geometrisen taiteenaikakautta. Ruukkujen pohjat valettiin kipsistä muovipulloihin. Tämän jälkeen oppilaat maalasivat ruukkunsa pulloväreillä ja värien kuivuttua kuviot raaputettiin esiin naulan kärjellä. Lopuksi ruukkujen pinnat lakattiin.
Kreikkalaisen temppelin rakennuspylväät
Animaatioihin täältä -> Hyvikset vs. Pahikset , Keiju ja siili , Jumalten ranta
Kuvausjärjestelyt vaativat pientä kikkailua
Vielä koulupäivän jälkeen kuvisluokan varasto muuttui äänitysstudioksi
Pääsiäiskukkoja
Egyptin jälkeen jatkoimme grafiikkaa press print painantana.
Viikot 3 - 4 Egyptin taiteella jatketaan....
Kirjureiden työ oli tarkkaa puuhaa. Mustepullo ja hieroglyfien mystinen maailma
Muinaiset egyptiläiset palvoivat useita eri jumalia. Joukossa oli muunmuasa krokotiilijumala Sobek, Hator - lehmäjumalatar, leijonajumalatar Sekhmet, Ipy -virtahepojumala... Seuraavaksi arvoimme jokaiselle oman jumalhahmon, josta aloimme suunnittelemaan sätkynukkea.
Vko 2
Egyptiin tutustuminen jatkui.
VKO 1 Uusi vuosi, uudet kujeet...
Kevätlukukausi pyörähti käyntiin egyptin taiteeseen tutustuessa.
Viidesluokkalaiset siirtyivät egyptiläisen ihmiskuvauksen jäljille jäljitellen asentoja ja mittasuhteita figuuripiirustusten avulla. Miltä mahtaa tämän päivän "egyptiläiset" näyttää?
Viidennen luokan oppilaat ovat ahkeroineet jo monta viikkoa "Unelmien välituntialue" projektissa, joka on edennyt pienoismallin rakennusvaiheeseen.
Suunnitelmia välituntialueelle
5B luokkalaiset koulun pihamaan kimpussa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti