Lukuvuosi 2014 - 2015

Ysit

Päättötyönäyttelyn viralliset avajaiset


Avajaisia juhlittiiin maalaistunnelmissa ysien teemapäivän mukaisesti. Kaikki eivät päässeet paikalle, mutta mukana olleet taiteilijat esittelivät vielä työskentelyprosessiian ja teosten taustoja. Opettajan mieli on jälleen hieman haikea, mutta niin ylpeä. Upeita töitä! 























Jäljet

Taasen koitti se päivä kun ysit kokosivat oman päättötyönäyttelynsä Rantakylän kirjaston aulatilaan. Esillä on 16 hienoa teosta. Päättötöiden lisäksi ripustimme keväänaikana valmistuneet öljyvärimaalaukset. 





"Käden ulottuvilla"


"2 spooky"


"Pako"


"Kesäilta"


"Muistot"


"Elämän jatkumisen jälki"


"Tabula rasa"


"Jäljissäni"


"Ajan jatkumisen jälki"


"Be Happy"


"Ranta"


"Arjen monet kasvot"


"Elämän jäljet"


"Black Heaven"


"Nimetön"


"Jäljet kivikossa"



Päättötyöt

Kevään saapumisen tietää siitä kun ysien päättötyöt käynnistyvät. Tämän vuoden teemana on Jäljet, joita kukin tulkitsee valitsemallaan tekniikalla. Työskentelyä taltioidaan työpäiväkirjaan. 
Päättötyö koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta lopputyöstä, sekä Rantakylän kirjaston aulaan jo perinteeksi tulleesta lopputyönäyttelystä. 











Siveltimien huisketta

Ja vihdoin ja viimein maalauspohjat olivat valmiita ja koitti päivä, jolloin öljyvärit, ohenteet, siveltimet, maalausrievut ja paletit saatiin kaivaa esiin ja aloittaa pohjakerrosten maalaus. Kuvisluokka taipuu ateljeena moneen, tosin tällä kertaa suojasimme pöydät ja maalaustelineinä toimivat tuolit huolellisemmin.

































Maalausasu vm 2015






Öljyvärimaalaus - Puuntuoksua ja pauketta

Ysit aloittivat kevät lukukauden öljyvärimaalauksilla, ennen asiaan pääsemistä täytyy kuitenkin urakoida maalauspohjat. Homma lähti alkuun lyömällä kiilakehykset kasaan. Tämän jälkeen vuorossa on pellavakankaan pingoittaminen ja pohjustus ennen maalareiden pääsyä vauhtiin.





































TOISEN ROSKA -TOISEN AARRE

Joka vuosi koulun nurkkiin unohtuu monia keskenjääneitä ja valmiita kuvataiteentöitä, niinpä tällä kertaa jatkoimme siitä mihin joku toinen on jäänyt. Lähtökohtana oli antaa hyljätylle kuvistyölle "uusi elämä".













PIILOPAIKKA

Missä olet onnellisin, millainen olisi vain sinun oma paikkasi. Tutustuimmme Ulla Jokisalon valokuvateoksiin ja lähdimme rakentamaan valokuvan pohjalta omaa piilopaikkaa.






































ART & DESING WEEK - 
"Arkea Ateljeessa"

Saimme kutsun vierailla kuvataiteilija H A N N A   V A H V A S E L Ä N ateljeessa. Matka taittui syyssäässä apostolinkyydillä ja työhuonevierailu osui myös pian jatko-opintoja suunnitteleville ysiläisille hyvin. Paikan päällä Hanna kertoi työstään ja saimme tutustua kokonaiseen näyttelyyn, joka on koottu Mikkelin Art & Desing viikkojen kunniaksi.



Matkalla kohteeseen



 



Taiteilija kertoo päivästään.

 Näyttelyn lomassa saimme tehtäväksi löytää teoksia nimen perusteella.







#SADEPÄIVÄ

Instagram valokuvasovellus alkaa olla monelle somenkäyttäjälle tuttu. Mietimme millaisia asioita jaamme kuvina, kuinka kuvien merkitys on muuttunut ja miten kuvan rajaaminen tiettyyn muotoon muuttaa kuvan informaatiota. Arkihaasteiden ja muiden arkea rikastuttavien kuvaotosten rinnalle perustimme oman instagram gallerian maalaten sadepäivää neliön muotoisille styrox -levyille.























Paratiisi

Syksy alkoi tutustuen Tove Janssonin Ateneumissa olevaan taidenäyttelyyn virtuaalisesti äänikirjojen avulla. Tove lienee tunnetuin Muumeistaan, mutta Muumilaakson taustalta löytyy syvää symboliikkaa. Muumilaakso oli yksi mielikuva Toven paratiiseista. Lähdimme rakentamaan omaa mielikuviemme paratiisia, millaisessa paikassa, millaisten asioiden keskellä olisin onnellinen?



























































Kollagrafiaa

Teimme herkkiä kollagrafiikkavedoksia aiheena siivet. Ensin vedostuslaatta valmisteltiin liimamalla pahville kohoavia muotoja eri materiaaleista kuten pahvista, paperista, puutikuista, narusta… jonka jälkeen vedostimme uniikkeja vedoksia.












































Kuvanmuokkausta

"Voimaminiä"

Työskentelimme ipadien photoshop touch sovelluksella yhdistäen kuvia. Ensimmäisellä kerralla teimme Kalevala -aiheisia kollaasikuvia yhdistellen Akseli Gallen-Kallelan Kalevala maalauksia. Seuraavalla kerralla lähtökohtana oli "voimaminä". Kuvasimme ipadin kameralla suoraan valitun taustakuvan päälle omakuvan, jonka jälkeen kuvaa muokattiin. Tulostimme kuvat A4 -kokoon, jotka suurennettiin A3 kokoisiksi valokuviksi värikopiokoneella.























Kalevalaiset kuvakollaasit

































YHTEISMAALAUS

Työskentelimme pareittain yhteisen paperin äärellä. Ensin paperilta sai rajata oman alueen ja sopia yhteisestä alueesta.








 KIRJE MINULLE -KOLLAASI

Ihminen kasvaa, elämäntilanteet muuttuvat… millaisen kirjeen kirjoittaisin vasta koulun aloittaneelle minulle, seiskaluokkalaiselle, itselleni tulevaisuuteen. Miten sen kirjoittaisin kollaasina?








Muumit ja Alter Egoa metsästämässä

Ysien lyhytkurssilaisten kanssa vuosi alkoi Tove Janssonin matkassa. Perehdyimme kaikkien tunteman Muumi -perheen dynamiikkaan ja roolihahmoihin, joilla oli myös Toven elämässä todelliset esikuvansa. Näiden hahmojen pohjalta alettiin miettiä omia Alter Ego -hahmoja, mitkä symbolisoisivat omaa itseä. Alkuun luonnosteltiin useita hahmoja, joista pikkuhiljaa alkoi erottua lopullisia hahmoja.
Luonnoksista poimittiin mieleisimmät, jotka piirrettiin musteella ja viimeistellään vesivärein japaninpaperille.
Jotkin Alter Ego -hahmot alkoivat elää omaa elämäänsä ja niitä jatkettiin animaatioiksi.










































Kasien valinnaiset

Pop taidetta

Tutustuimme pop taiteeseen ja graafiseen suunnitteluun, josta lähdimme brändäämään tämän päivän arkea pop taidemaisiksi kuviksi. Ensin työ suunniteltiin paperille, josta se jäljennettiin kuplamuoville marker tusseilla. Tehtävänantona oli pelkistää aihe hyödyntäen materiaalin omaa "rasteria".













Maalaushommia


Kasien piirtäjien kanssa harjoittelimme tällä kertaa maalausksen kerroksellisuutta apukuvasta, jonka opettaja heijasti ensin hyvin sumeana ja epätarkkana kankaalle, värien ja muotojen hahmottamisesta kuvaa pikkuhiljaa tarkennettiin ja töihin alkoi lisääntyä yksityiskohtia. Samalla kertailtiin värien sekoittamista ja siveltimien käyttöä.

























Taidetta peliin!!!


Kouluumme on sijoitettu teoksia Mikkelin taidemuseon kokoelmista, jotka kuuluvat arkiympäristöön enempää itsestään ääntä pitämättä. 
Koukuttavat pelit ovat tulleet myös osaksi arkeamme, niimpä yhdistimme kaksi asiaa ja perinteisten taidekuva-analyysien sijaan lähdimme suunnittelemaan teoksista pelejä. 

Sokkeloinen koulurakennus muuntui ideoissa  "labyrintiksi" ja "afrikan tähden" pelialustaksi. Tunnelmaan virittäydyttiin pelaamalla hetki lautapelejä ja keskustelemalla kunkin henkilökohtaisesta pelihistoriasta. Millaisia pelelä muistaa lapsuudesta, miten pelaaminen on muuttunut, millaiseen hetkeen kuuluvat lautapelit. Tehtävänanto oli sidottu vain koulun seinillä oleviin teoksiin, muuten suunta on vapaa. Jännityksellä odotamme ensimmäisiä testipelejä.





































Hei Muumilaaksoon!!


Vaikka syys onkin hiljentänyt kasin radiokuuluvuuden, se ei tarkoita etteikö luokan hämärässä ole tapahtunut. Kaksiulotteisesta ilmaisusta ollaan lähdetty kolmiulotteiseen maailmaan ryhmätöiden merkeissä. Pian työn tulokset piristävät myös koko koulun arki-ilmettä.








"Tämä hymy ei jäädy"



"Hei, minne Muumipeikko katosi?"

 

"Kasvitieteilijä Hemuli"








Tämä nuorten miesten veistos saattaa yllättää lopullisessa sijoituskohteessaan poikien wc.ssä. Esikuvina mm. A N N E   M E S K A S E N veistosmaailma.








Veistosten lähtökohtana oli T O V E   J A N S S O N I N  juhlavuosi.


























MANDALA








 '











Kädenjäljet


Harjoittelimme käden ja silmän yhteistyötä piirtäen omaa kättä eri asennoissa. Leikkasimme kädet piirustuspaperista ja tutkimme niiden muotoa, mitä käsi voisi olla tekemässä. Inspiraatiota haettiin myös M.C Esherin toisiaan piirtävistä käsistä.

































Kohti kesää, perhosten äärellä




















Kevätkukkasia

Viikon aikana opettajanhuoneen pöydille oli kerääntynyt kukkakimppuja erinäisistä syistä, niinpä käytimme tilaisuuden hyväksi ja lainasimme kukkasia tarkempaa tutkimista varten. Alkuun kukkien muotokieltä haettiin pienillä lyijykynäluonnoksilla, joista siirryimme A3 kokoon väriliituja käyttäen. Rajaus tuli säilyttää paperikoon muuttumisesta huolimatta. Kaunista kevättä kaikille!




















Tämäkö taidetta?

Tällä kertaa aloitimme työskentelyn valuttaen mustetta tyhjälle paperille, josta jatkoimme vapaan assosiaation vallassa. Uusi ilmaisutapa vapautti maalaamisen kahleista. Värit ja mielikuvitus saivat pääroolin. Samalla heräsi keskustelu siitä, tarvitseeko taiteen olla suunniteltua, tekemällä tehtyä vai voiko ennalta suunnittelemattomasta prosessista tulla taidetta. Ainenkin työskentely oli hauskaa ja rentouttavaa.






























Banksyn jalanjäljillä



Taide on ollut kautta aikojen viestintää. Tutustuimme Banksyn katutaiteeseen, jonka pohjalta lähdettiin suunnittelemaan omaa katutaideteosta, jolla on sanoma.














 


Joulujuhlan videoteokset

Kasit aloittelevat pikkuhiljaa laskeutumisen jouluun, nyt tunneilla puuhataankin erilaisia projekteja koulun kuusijuhlaan… Joulujuhlaan valmistuikin kaksi herkkää videoteosta.



























HERKULLISET HEDELMÄT

Opettja oli piilottanut kangaspussiin eri muotoisia ja tuntuisia esineitä, joita piirrettiin tunnustelun kautta. Jokainen sai vuorollaan tunnustella "lorupussin" sisältöä katsomatta. Kun muotoa oli haettu tunnustelun kautta, pussista paljastui muovihedelmiä joista kasasimme hedelmäasetelman maalattavaksi.

Seuraavalla kerralla hedelmäteema jatkui ja pöydällä oli oikeita hedelmiä, joita ensin piirrettiin kokonaisina ja sitten halkaistuina. Piirtämisen jälkeen ulkoa etsittiin omat kivet, joista lähdettiin luomaan hedelmiä akryyliväreillä maalaten. Tunnin lopuksi hedelmät sai syödä.























































Seiskojen valinnaiset

Kesä tulee vihdoin!

Kevään viimeisillä tunneilla auringon helliessä siirryimme katutaiteen pariin ja koulun piha sai uutta piristettä!











































Savisia herkkuhetkiä

Savesta tehdyt koriste-esineet saivat väriä pintaan, akryylimaaleista. Iloinen tekemisen meininki näkyi esineiden saamissa koristepinnoissa.






























 Matkoja oman mielen mukaan

























Kuvankäsittelyä ipadilla













 Makromaailmassa

Kevään valinnaisjakso alkoi suurennuskuvilla. Ensin maalilmaa tarkasteltiin rajausraamin kautta, jonka jälkeen rajattua kuvaa lähdettiin suurentamaan piirtäen, maalaten.












Jos olisin puu, millainen puu olisin?





















LOMAFIILIKSILLÄ!

Ennen joulunviettoon siirtymistä vielä ehdittiin ottamaan selfiet Nipsun kanssa ja tekemään muutama vapaa-aiheinen teoskin sekatekniikkaa käyttäen.



















Arjen hahmot ovat POP!!!































Omakuvia linografiikkana








































 2.jaksossa valinnaisen aloittanutta ryhmää kiinnostavat selkeässä enemmistössä poliitiikot ja maamme ykkösmiehet, vaikka artistien suosiokin on yhä vakaalla pohjalla.



















KOLLAASIMAALAUKSIA


























NAAMIOT

Omakuvien myötä siirryimme vielä kolmiulotteisiin kasvoihin valamalla kipsikasvoja ja maalamalla niitä lähestyvän halloweenin ovella.








































POP TAIDE




























Pop taidetta jatkettiin tekemällä omakuvat linografiikkana. Kokeilimme vedostusta myös lahjoituksena saaduille seinätapetin paloille.


















Seiskojen valinnaiset aloittivat jo perinteeksi muodostuneella muotokuvalla Pop Taiteen tyyliin. Andy Warlhollin jalajälkiä mukaillen valittiin omakuvan ja julkkismuotokuvan välillä. Samalla treenattiin mittasuhteiden havainnointia ruutusuurennostekniikalla.



















































Kasit


Animaatioiden äärellä

Animaatoita pääset katsomaan seuraavista linkeistä: 
































Metsä - mieleni maisema














Mielikuvitusmaisemia















Animaatioita



Tunnetut taideteokset heräteltiin jälleen henkiin animaatioihin. Kertasimme syksyllä tutuksi tulleita 1900 -luvun tyylisuuntia tekemällä paritöinä opetusanimaatioita. Ensi-iltoja odotellessa.:)











Joulua kohden

Joulun alla tunnit kuluivat arvioidessa ja "speed dating" meiningein kuva-aliasta pelatessa. Arviointiin osallistuivat jälleen oppilaat itse, ryhmissä kertailtiin suullisesto tehtävänantoja ja arvioitiin kaverin onnistumista. Lopullinen palaute jää kuitenkin opettajalle. Taidekeskustelujen käydessä vielä joissakin ryhmissä vilkkaana, osa jatkoi kuvien selittämistä pelaamalla Aliasta piirtäen. Jotta kortinselitys ei menisi yksitoikkoiseksi pari ja piirustusvuoro vaihtui rivissä.












SURREALISMIA - EPÄTODELLISUUTTA JA PAINAJAISUNTEN MAAILMASSA



































Expressionismi - tunteidenkirjo

Tutustuimme expressionistisiin maalauksiin ja mietimme millaisia tunteita maalaukset voivat herättää, kuinka siveltimenvedot ja värit vaikuttavat ilmaisuun. Jokainen sai sanoa yhden tunnetta kuvaavan sanan, jonka jälkeen arvottiin tunne joka tuli maalata.

Seuraavalla kerralla tunnemaalauksia katseltiin uusin silmin, katselimme myös kuvia nykyhetken taiteilijoiden maalauksista. Tämän jälkeen jokainen sai palata työnsä ääreen ja jatkaa sitä valitsemallaan tavalla. Työskentelyn jälkeen jokainen antoi työlleen nimen, mikä kirjoitettiin paperilapulle.

Teokset laitettiin taululle. Paperilaput jaettiin satunnaisessa järjestyksessä ryhmälle, minkä jälkeen kukin kävi kiinnittämässa saamansa nimilapun teokseen, jonka nimi lapussa voisi olla. Luimme nimet ääneen, minkä jälkeen tekijät saivat korjata laput oikeiden teosten kohdalle. Lopuksi kukin kirjoitti vielä työlleen kirjeen. Vapaaehtoiset saivat lukea tervehdyksensä ääneen.






"Tyrsky"


"No Tupakka, No Alkoholi"







"Vesisade"




"Myrsky"



"Ruoska"



"Kielletty ilo"



"Nälkä"



"Meloni"



"Yksin"



"Onnellisuus"



"Ilonvärit"



"Vapaus"



"Rauhan hetki"


"Puutarha"




Ensimmäisen työskentelyhetken jälkeen:



"masennus"








 "yksinäisyys"





 "viha"



"raivo"



IMPRESSIONISTIEN JALANJÄLJILLÄ

Tutkimme impressionistisia maalauksia etsien väriympyrältä maalauksissa käytettyjä värisävyjä. Pohdimme puhtaiden värien käyttöä, vastavärikontrasteja ja ilmaisujälkeä. Tämän pohjalta tehtävänä oli tuottaa oma impressionistinen teos öljypastelliliiduin.



































KUBISTINEN KOLLAASI

Kasit jatkoivat jälleen kollaasien rakentamiseen Picasson Guernicoiden myötä-































PELKO - TUNNE






















MITÄ HEILLE KUULUU TÄNÄÄN?





MIKKELI TUTUKSI

Kasit aloittivat uuden lukuvuoden tutustumalla kotikaupunkinsa julkisiin veistoksiin virtuaalikierroksella kulttuurisuunnistussa Mikkelissä internet -sivujen kautta. Veistosten joukosta valittiin mieleenpainuvin teos, jota tutkitaan tarkemmin pareittain. 

Veistoksen olemukseen ja muotokieleen eläydyttiin ensin oman kehon kautta, muodostaen ihmispatsaita. Tämän jälkeen aloimme miettiä nykyajan tulkintaa samasta aiheesta tai veistoksen käyttötarkoituksen muuttamista johonkin toiseen tehtävään. 

Suunnitelmien ja löytyneen tiedon pohjalta rakennamme pienoismallit, lopuksi ryhmät esittelevät työnsä  muulle ryhmälle.











SUURI SPIRAALI






KUORO








VEISTOS








POIKA JA HANHET




KEINU / TULEVAISUUS




VAELTAJA









POIKA JA HANHET



KEHOVEISTOS 



UUSI TULKINTA - PIENOISMALLI




EPÄTOIVO



































Seiskat


Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa…










Kaikki omanlaisia persooniaan...

Koulun vitriinissä majailevien hahmojen klaani lisääntyi uusilla ystävillä. Savesta muotoiltuja rintakuvia jatkettiin maalaamalla. Uusien henkilöhahmojen tarina alkoi syventyä paperille kuvitteellisen facebookprofiilin muodossa. Otimme ystävistämme ensin profiilikuvat, joiden viereen alettiin rakentamaan elämää. Samalla mietimme, millaisen identiteetin sosiaalinen media tuottaa ja mitä asioita ihmiset haluavat ystäviensä kesken itsestään jakaa.




 


























Vieraisilla taidemuseolla

Viime viikolla pääsimme erään seitsemännen luoknan kanssa vierailemaan Mikkelin taidemuseolla Ville Löppösen näyttelyssä. Erityishuomiota kiinnitettiin tekniikkaan, tummanpuhuvaan tunnelmaan ja teosten teemaan. Esiinnousseita sanoja olivat mm. outo ja hienosti tehty. Koululla vierailun jättämää kokemusta jatkettiin vielä tummalle paperille kuivapastelliliiduilla.



















Kuvankäsittelyä ja vastamainoksia












Sarjakuvia Kultakauden henkeen






















Pieniä tarinoita ja omanlaisia persooniaan

Savesta muovailtu "hiljainen kansa" heräsi eloon, kun hahmot saivat ylleen maalipinnan ja omat persoonalliset kasvot. Osalle heistä ehdittiin kirjoittaa jo lyhyet elämänkerratkin. Innoitusta aiheeseen haettiin kuvataiteilija 
A N N I I  N A   V A I N I O N P Ä Ä N "Juurekkaat" nukketeoksista.



























































"Hiljainen kansa"

Jatkoimme ihmisen mittasuhteiden tutkimista siirtymällä kasvoihin. Alkuun kerrattiin kasvojen mittasuhteita ja piirrettiin parista muotokuva. Kun silmät, nenä, korvat, suu alkoivat asettua kohdilleen jatkettiin työskentelyä muotoillen savesta rintakuva. Lopputuloksena polttouuniin pääsyä jäi odottamaan hurmaava joukko pienoispatsaita.













Tuotekehittelyä ja mainontaa

Väriopin jälkeen siirryimme luontevasti graafiseen suunnitteluun ja muotoiluun. Mietimme miten visuaalisessa arkiympäristössä elämmekään, mitä eri väriset liikennemerkit viestivät, millaiset elintarvikepakkaukset tuovat tuttuja mielikuvia. Tehtävänä oli keksiä tuote, jota jokainen saattaisi tarvita, mutta sille ei ole vielä aineellista muotoa ja tehdä siitä myyvä mainos. 








Värejä, kontrasteja ja harmonioita

Kakkoskurssin aloittaneet seiskat jatkoivat väriopin merkeissä.












GROQUE


Groque - piirustusten hamot pääsivät seikkailemaan pääosissa uusiin maisemiin.





















YKSISÄVYHARMONIA, LÄHISÄVYT, VASTAVÄRIT

Kertasimme valöörinkäsitettä, värin muuttujia ja ilmaperspektiiviä, tämän jälkeen tehtävänä oli tehdä teoksia muunnellen erilaisia värisommitelmia.




















































KUVATAITEILIJA KOULUSSA

Kaikkien seitsemäsluokkalaisten kuvataiteen tunneille saapuu vieraaksi ammattitaiteilija, joka tulee kertomaan työstään ja nykytaiteteesta. Vierailun lomassa päästään myös itse tekemään nykytaidetta. Vierasta odotellessa kotitehtävänä on kuvitella kuvisvihkoon, miltä kuvataiteilija näyttää, mitä ominaisuuksia hänellä on. Jännityksellä odotamme kohtaavatko mielikuvat todellisuuden…


Taiteilijavierailun päätteeksi rakennettiin installaatioita valmiiksi saaduista tavaroista. Insatallaatiosta otettiin kuva ja  työskentely tuottikin upean nykytaiteen näyttelyn. 






























































VALÖÖRIÄ METSÄSTÄMÄSSÄ

Syysloman jälkeen viimeisetkin seiskat pääsivät aloittamaan kuvataiteen opinnot. Ensimmäisen tunnin tutustelun ja ryhmämaalaamisen jälkeen lähdimme tutkimaan perusasioita, ensimmäisenä valööriä eli yhden värisävyntummuusasteikkoa. Harmaana syyspäivänä suosituin värivalinta asusteissa oli harmaa, joten luokan muille väripilkuille jäi tehtäväksi järjestää luokkatoverit sävyasteikon mukaiseen järjestykseen. Tämän jälkeen kertasimme lyijykynien merkintöjä, kovuutta ja pehmeyttä. Aiheena oli hämärä/pimeä hetki. Välineeksi sai valita lyijykynän tai piirustushiilen.














RYHMÄMAALAUS

Uusien seiskaryhmien kanssa aloitimme ryhmätyöllä, jokainen ryhmä sai suuren paperin josta sai sopia kunkin oman alueen tai sitten olla sopimatta. Ensin työskenneltiin yhteisen paperin äärellä sopimatta toisten kanssa aiheesta keskittyen omaan tekemiseen, jonka jälkeen pidettiin pieni tauko jolloin kerrottiin toisille työstä mieleen tulleita asioita. Tämän jälkeen sovittiin jatketaanko yhteistä työskentelyä, leikataanko paperi osiin vai tehdäänkö työskentelyn pohjalta kokonaan uudet  omat teokset. Tunnin lopuksi ryhmät esitttelivät työnsä tulokset toisilleen. 


























































Groque -piirustusta 

Piirsimme alkuun groqueita eli nopeita mallipiirustuksis, joissa kukin sai olla vuorollaan mallina. Jatkoimme leikkaamalla hahmot ja rakentamalla niiden ympärille uuden ympäristön.























ILMAPERSPEKTIIVIÄ JA SILUETTIMAISEMIA

Tutkimme ilmaperspektiiviä värin ja valöörin avulla, miten värin vahvuus ja lämpötila vaikuttavat perspektiivin muodostumiseen. Harjoittelimme värisävyjen taittamista maalaten eri tummuusasteisia papereita, joista jatkoimme siluetti maisemiin. Samalla kerrattin kuvapinta-alan sommitelmaa.









Yöeläjät

Tutkimme hiilipiirustuksissa valööria. Tehtävänä oli löytää hiilellä piirtäen eri tummuusasteita ja erilaisia piirustusjälkiä. Aiheena oli yöeläjät.




































Kutoset





Taidenäyttelyssä

Vierailimme koulumme ysien kuvataideryhmän päättöyönäyttelyssä. Jokaisen tehtävänä oli miettiä 1-3 kysymystä jollekin taiteilijalle tai teokselle. Katseltuamme teoksia kokoonnuimme piiriin, jossa opettaja kertoi ysien päättötyöprosessista ja mietimme vastauksia teosten tuomiin kysymyksiin.




Kenen kädet?
Onko hän ihminen?
Onko hän mies- vai naispuoleinen?
Miksi henkilö on niin ahdistuneen näköinen?
Miksi noin monta kättä?





Mistä sait aiheen?
Miksi jäljet laiturilla?


Miksi tämä paikka?
Mistä sait idean?
Onko tämä todellinen vai keksitty paikka?



Mistä olet?
Kenen jälkiä sinussa on?
Kuka sinut on tehnyt?
Miksi teit sen kivistä?


Polarisoiva metodi

Tällä kertaa harjoittelimme kuvien katsomista ja niiden tulkintaa polarisoivaa metodia mukaillen. Pöydälle oli levitetty suuri määrä erilaisia postikortteja, joista pareittain valittiin mieluisimmat yli viisi, mutta alle kymmenen korttia. Kun valinta oli tehnyt valituista korteista alettiin etsiä yhdistäviä asioita, aiheita, värejä, tunnelmaa, lukumääriä jne. Jos jokin kortti ei sopinut kokonaisuuteen sen sai käydä vaihtamassa tai jättää pois.

Seuraavaksi korttijono tuli karsia viiteen korttiin, kuvien poisjättäminen tai vaihtaminen vaati jo parin kanssa perustelevaan keskustelua. Tämän jälkeen kukin pari kertoi koko luokalle valitsemiensa kuvien teemasta. Työskentelyä vielä jatkettiin niin että lopulta jäljellä oli vain korttipari tai yksi kortti, jolle alettiin suunnitella omaa paria vapaalla ilmaisulla.





















Teemana ystävyys




järjestellä


…ja karsia




Piirustuskilpailu

Maaliskuun kutoset ovat ahkeroineet osuuspankin piirustuskisaan hienoja töitä.

























Pieniä kertomuksia omasta elämästä

Omien tarinoiden kerrontaa jatkettiin elokuvallisin keinoin. Jokainen teki pienoiselokuvan ipadilla johon tuli sijoittaa jokin omasta elämästa kertova tarina. Lopuksi pidimme lyhyteklokuville ensi-illan. Lopputulokset olivat mykistävän hienoja, vapaa-aikaakaan ei oltu säästelty elokuvien teossa.














Koulumuistoja ja muistipaikkoja

Tutkimme koulun pohjapiirrosta ja mietimme mitä kaikkea seinien sisällä ja pihamaalla on vuosien varrella tapahtunut. Tämän jälkeen jokainen merkkasi jonkin muistopaikan pohjapiirrokseen. Muisto sai olla mukava tai ikävä. Nurkkiin mahtui monta monituista tarinaa, mitkä jaetiin tarinaringissä. Seuraavaksi oman tarinan muistijälki muutettiin vapaalla tekniikalla kuvalliseksi.




















PIILOKUVIA




























"NYKYTAITEEN" NÄYTTELYSSÄ


Taide on tekijän ja kokijan välistä vuorovaikutusta. Taiteen katsoja tulkitsee sitä omasta näkökulmastaan ja joskus se voi poiketa tekijän ajatuksista. 

Mietimme miten taiteen avulla voi kuvata erilaisia tunteita, kuinka värit välittävät tunnelmaa, mielikuvia. Kukin sai jonkin tunnetilan, jonka pohjalta tehtävänä oli tehdä yksivärinen maalaus. Seuraavalla kerralla maalausta jatkettiin haluamallaan tavalla, jonka jälkeen sille annettiin nimi paperilappuun. Laput  jaettiin satunaisesti ja jokainen vei sen teoksen kohdalle, mille nimi sopi. Tämän jälkeen taiteilijat saivat korjata nimeämiset oikein.
















































 ''

























MONOTYPIAA

Isänpäivän lähestyessä teimme perinteisten isänpäiväkorttien sijaan taidegrafiikan vedokset monotypiatekniikalla. Ensin kuva maalattiin, telattiin, raaputettiin kaakelilaatalle, josta se painettiin paperille. Tämän jälkeen teoksille mietittiin nimet ja ne merkattiin virallisiksi grafiikanvedoksiksi. Taustapaperin kääntöpuolelle kirjoitettiin vielä henkilökohtaiset onnittelurunot.















































TAIDEPIKNIK

Ovella kolkuttelevan syysloman kunniaksi järjestimme taidepiknikin, jossa valmistimme ryhmämaalauksia. Alkuun verryteltiin piirtelemällä nopeita luonnoksia talulle kirjoitetuista sanoista, joiden pohjalta ryhmässä sovittiin maalaustapa. Jokainen ryhmä sai suuren paperin, johon sai rajata teipillä oman alueen tai sitten koko paperi sai olla omaa aluetta. Samalla nyyttäriperiaatteella ryhmä sai jakaa työn lomassa pikku naposteltavaa. Lopuksi jokainen ryhmä esitteli aikaansaannoksiaan ja antoi teokselleen nimen. Aiheina oli mm. viidakko, Disney, "Urpo Kekkonen", joulu..




































TAITEILIJAN MATKALAUKUT

Arvoimme jokaiselle jonkin tunnetun taiteilijan nimen. Ensimmäisenä tehtävänä oli selvittää kuka tämä mysteerihenkilö mahtoi olla ja millaisista teoksista hänen nimensä muistetaan. Tämän jälkeen kaikki taiteilijat lähetettiin yhteiselle matkalle. Koska taiteilijoilla on samanlaiset matkalaukut jokaiselle piti suunnitella oma persoonallinen laukku.
















































Muumilaaksoon!

Kutoset käynnistelivät myös lukuvuotta Toven Janssonin jalanjäljillä. Vierailimme Muumilaaksossa, joka oli Toven yksi symbolinen paratiisimaisema. Lähdimme pohtimaan, millainen paikka olisi oma Muumilaakso tai paratiisi? Omien unelmapaikkapiirustusten pohjalta rakennetaan pienoismallit.





















Yhteistyöllä valmistui vanhempainiltaan näyttely paratiiseista






































































  

















































Neloset


Äitienpäivän kynnyksellä

Äitienpäiväksi valmistimme pieniä savieläimiä, jotka viimeisteltiin maalaten.












 



Arkkitehdit vauhdissa

Karttatehtävän pohjalta ryhdyttiin rakentamaan pienoismalleja kunkin lempipaikasta. Malttamattomina seuraamme kuinka projekti etenee.






Kylä alkaa pikkuhiljaa valmistua



































Kaikki alkoi sopivien rakennustarvikkeiden valitsemisesta.




















Karttoja

Lähdimme hahmottelemaan omaa lähiympäristöä piirtämällä suurpiirteisen kartan kotipihasta ja lempipaikoista, näissä kartoissa mittasuhteilla ei ollut väliä, pääasia että tärkeimmät paikat mahtuivat kartalle.























VÄRIKÄSTÄ SYKSYÄ!

Syyslukukausi saatiin päätökseen ja syksyn aikana valmistuneet työt sidottiin kansioiksi.


























Fenix - tulilintu

Viimeisenä väriympyrän väreistä tutustuttiin oranssiin. Oranssiväri liitetään usein tuleen, lämpöön, energiaan, vaaraan.

Tunnin alkuun kuultiin ja katseltiin tarinaa feenikslinnusta, tarulinnusta jonkalaisia maailmassa saattoi elää vain yksi kerrallaa. Kun kunkin feenikslinnun aika oli tullut täyteen, se rakensi itselleen pesän kanelipuun oksista ja sytytti itsensä pesän mukana tuleen. Tuhkasta nousi jälleen uusi, nuori feenikslintu. Tarinan pohjalta aloitettiin vahaliiduin kuvittamaan omaa feenikslinnun tarinaa. Tästä jatkettiin vesivärein tavoitellen tulenhehkuista tunnelmaa.

Tulensävyjä jatkettiin myös maalaamalla vesivärein paperiarkkeja, jotka revittiin pieniksi palasiksi ja uudet Feniks linnut syntyivät liimaten.
















































VIOLETTI

Värien tutkimusmatkalla olemme edenneet päävärien sekoittamiseen. Tämän päivän teemana oli violetti. Samalla opettelimme uuden tavan tehdä taidetta. Jokainen sai väreiksi itselleen sinisen, punaisen ja ripauksen valkoista. Maalasimme kuvan ensin kaakelilaatalle, jonka jälkeen se siirtyi painotekniikalla paperille. Ensimmäiset grafiikan vedokset syntyivät siis monotypiavedoksina.





































VIHREÄ PÄIVÄ

Vihreänä päivänä etsittiin vihreitä asioita ja uusia näkulmia koulun käytävillä ja luokkahuoneessa valokuvaten. Valokuvista koottiin yhteinen kuvakollaasi.














PUNAINEN PÄIVÄ

Punaisena päivänä piirsimme ja maalasimme erilaisin liiduin ja vesivärein maalaushuovalle. Huovan saattoi myös kastella kesken kaiken ja jatkaa työskentelyä. Tuloksena on lämmin tilkkutäkki odottaen ompelijaansa.











SININEN PÄIVÄ

Sinisenä päivänä haimme eri tummuusasteita eri sävyisten sinisten sekaan.










KELTAINEN PÄIVÄ

Keltaisena päivänä mietittiin keltaisia asioita, miltä ne tuoksuvat, mikä viikonpäistä tuntuu keltaisimmalta… Tämän jälkeen etsimme vesivärein mahdollisimman monta keltaista sävyä.















































Neloset aloittivat lukuvuotensa värien maailmassa tutkimalla päävärien sekoittumista omissa värilaboratoriopisteissä pipettien avulla.