Ysien valinnaiset
Ysien lyhyt kurssi
Linografiikkaa
Aika juhlan!
Ysit saivat jälleen uurastuksensa päätökseen ja saimme viettää päättötyönäyttelyn avajaisia. Onnea!
Päättötyöt
Kevään merkit ovat vahvasti ilmassa kun ysit ovat ahertaneet hiihtolomasta saakka jälleen lopputöidensä parissa. Mitä tämä vuosi tuokaan tullessaan on vielä salaisuus...:)
Siveltimien huisketta ja öljyvärimaalauksia
Puhtaat valkeat pohjat
Viimeisenä työnä ennen päättötyöurakkaa maalaamme öljyvärimaalaukset. Maalausten valmistelu aloitettiin jälleen tekemällä itse maalauspohjat ja pingottamalla pellavakankaat ympärille. Pohjustustyön jälkeen päästään piirtämään hiilellä suuntaviivat tuleville maalauksille.
"Silmät ovat sielun peili"
Joululoman jälkeen veryttelimme piirtäen taitelijoiden omakuvista yksityiskohtia. Tunnistatko kenelle tämä katse kuuluu?
Ollakko vaiko eikö?
Reliefimuotokuvia taiteilijoista ja merkkihenkilöistä
Teimme paperimassasta reliefimuotokuvia, joiden lähtökohtana oli jokin merkkihenkilö historiasta, taiteesta, populaarikulttuurista.
Robotiikkaa ja graffiteja
Ysit saivat kunnian jättää kädenjälkensä seiskaluokkalaisten robottikisan esteradan haasteisiin.
Kollaasimaalauksia
Rentoa alkuverkkaa
Ysien lyhyt kurssi
Ryhmämuotokuvia
Veryttelimme kevätlukukautta piirtäen groque -piirustuksia toisista. Seuraavalla kerralla työskentelyyn otettiin mukaan tila ja tunnelma hyödyntäen edellistunnin aikana piirrettyjä hahmoja.
Idoleita ja ruutusuurennoksia
Poikavoittoisen valinnaisryhmän kanssa syntyi "idolimuotokuvia" lyijykynäpiirustuksina ruutusuurennostekniikan avulla.
Ysit aloittivat vuotensa aurinkoisessa säässä tutkien ulkona varjoja. Varjot kaapattiin viivapiirustuksena paperille, josta siirryttiin jatkamaan teoksia luokkaan kukin haluamaansa suuntaan.
Paikka - epäpaikka
Fyysisen todellisuutemme ohella olemme läsnä virtuaalisesti monenlaisissa paikoissa, paikoissa joita ei välttämättä ole olemassakaan tai paikoissa jotka eivät ole kaikille merkityksellisiä. Tutustuimme kuvataiteilina P i a S A L O N installaatioihin, joiden pohjalta lähdimme luomaan omia tilainstallaatioita paikoista, jotka aiheuttavat tunnereaktioita.
Mine craft maailma
Kasit
Kevään viimeisiä, taidepastisseja ja elokuvajulisteita
Animaatioita puukkaa
Suomalaista nykytaidetta
Aloitimme tutustumaan joihinkin suomalaisiin nykytaiteilijoihin oman vapaavalintaisen työn pohjalta, josta opettaja antoi nimivinkkejä suomalaisiin kuvataiteilijoihin. Etsimme netistä tietoa taiteilijoista ja heidän teoksistaan pieniin esitelmiin joiden lopuksi mietittiin löytyykö omasta kädenjäljestä tai aihemaailmasta aasinsiltoja kyseiseen taiteilijaan.
Animaatiot tulevat taas...
Kasit aloittivat kevätlukukauden animaatioiden äärellä, jännityksellä jää odottamaan millaisia tarinoita tänä keväänä jää kerrottavaksi kuvan ja äänen keinoin.
Taidepuhetta ja arviointia
Väliarvioinnin lähestyessä palattiin syyslukauden aikana valmistuneisiin teoksiin portfolioiden ja ryhmäarviointien merkeissä.
Tottelemattomuuskoulua ja kulutustottumuksia
Tutustuimme Kiasman taidemuseossa päättyvään "Tottelemattomuuskoulu" - näyttelyyn, jonka pohjalta pohdittiin omia kulutustottumuksia, mainonnan, median ja brändien vaikutusta elämään. Näistä ajatuksista koottin "mandaloita" niin sähköiseen kuin paperikoollasien muotoonkin. Lopuksi ajatuksia jaettiin koko ryhmän kanssa.
Kubismia ja geometrisia muotoja
Huuto
Surrealismi, hereillä -valveilla
Kollaasiasetelma
Ensin asetelmaa tutkittiin piirtäen, jonka jälkeen sitä lähdettiin pelkistämään kollaasikisi väripapereista.
Pintoja, viivoja, rytmejä -pelkoa ja kauhua
Kasit tutustuivat expressiiviseen ilmaisuun. Edward Munchin Huudon hahmon myötä lähdimme kuvaamaan pelkoja ja kauhuja erilaisten viivojen ja pintojen kautta.
Press Print
Kasit aloittivat syksyn press print painannalla, ensimmäisellä tunnilla tutkimme rytmiä ja viivaa ilmaisunvälineenä.
Seiskat
FAKEBOOK TYYPPEJÄ
Savihenkilöille luotiin omaa identitteettiä jatkamalla veistoksia maalaten. Jotkut henkilöhahmot saivat myös someidentiteetin Fakebook - sovelluksessa.
Mainontaa ja tuotesuunnittelua
Rintakuvia savesta muotoillen
Kultakausi tutuksi sarjakuvan keinoin
Teimme sarjakuvia kultakauden ajan taiteiljoiden ja teosten innoittavana. Sarjakuvan sai toteuttaa sekä perinteisellä piirustustyylillä tai digitaalisena ipadein. Tehtävänantoina oli joko valita lähtökohdaksi yksi kultakauden ajan teos ja jatkaa sen pohjalta piirtäen tarinaa tai valita jokin kultakauden ajan taiteilija ja rakentaa digitaalinen sarjakuva taiteilijan teosten pohjalta.
Vastaväri, lähiväri. yksisävyharmonia...
Suosikki-/inhokkivärejä ja värikarttoja
Havaintopiirustuksia kädestä pitäen
Ilmaperspektiivi- ja valööriharjoituksia
Väriopin harjoituksia luokassa
Värioppia luonnosta!
Kukapa se jaksaisi vielä syksyn viimeisinä kauniina päivinä olla koko päivää sisällä, niinpä aloittelimme värioppia tällä kertaa luonnon helmassa. Opettaja ohjeisti selvittämään muutaman värioppiin liittyvän käsitteen, joiden merkitys ratketessaan toimi tehtävänantona.
Lähdimme neljän hengen ryhmissä liikkeelle, jokaisessa ryhmässä oli valkoinen kartonki, liimapuikko ja yksi pädi. Tehtävänä oli rakentaa ulkoa löytyneistä materiaaleista 6- osainen väriympyrä, vastavärikontrasti, lähisävyharmonia ja valöörikontrasti tai yksisävyharmonia. Valmiit työt kuvattiin omiin sähköisiin kuviskansioihin ja jaettiin katsottavaksi valkokankaalta luokassa. Seuraavalla viikolla väriopit jatkuvat perinteisimmissä merkeissä.
Apuna pädi oli sallittu
Taidekuvaa eläväksi!
Kotitehtävänä oli ollut vierailla virtuaalisesti Ateneumin taidemuseossa ja poimia sieltä talteen yksi kiinnostava teos. Alkuun pöytäryhmissä esiteltiin valittuja teoksia ja keskusteltiin, mikä voisi olla koko ryhmän kiinnostuksen kohde. Tämän jälkeen tehtävänantona oli herätellä kuva eloon ilman tarinallisuutta keskittyen aistittaviin tunnelmiin ääniin, liikkeeseen, muotoihin, valoon. Tämän pohjalta kuvattiin pieni video, joka ilmaisee teoksen tunnelmaa.
Alkuun valittiin yhteinen teos
Viivapiirustuksia ja raitista ilmaa
Loppukesän auringon vielä lämmittäessä otimme piirustusalustat ja välineet matkaan ja siirryimme tutkimusmatkalle ulos. Tavoitteena oli havainnoida pintoja, muotoja, rytmejä erilaisen viivan kautta, tarvittaessa herkistellen ja korostaen. Tunnin lopuksi työt koottiin yhdessä ja todettiin että paikan päällä havainnointi monipuolistaa kunkin piiristuskäsialaa.
Ipad - uusi työväline
Kuvataiteen kurssin alkuun aloimme rakentaa omaa kuviksen portfolioa sähköiseen muotoon. Koulumme aloittavat seiskaluokkalaiset saivat syksyllä käyttöönsä henkilökohtaiset ipad laitteet. Ensimmäisen tunnin tehtävänä oli luoda omannäköinen kansi ja pieni esittely itsestä. Tästä lähdimme täydentämään liittäen omasta mielestä kaunis ja ruma kuva. Portfolioa täydennetään kuvataidetuntien yhteydessä ja sinne dokumentoidaan myös omaa työskentelyä ja kuvallista ajattelua. Seuraavan tunnin alkuun kävimme virtuaalivierailulla Ateneumin taidemuseossa.
Seiskojen valinnaiset
"Kevyt kuin höyhen"
Voimamaalauksia yhdessä
Ystävyyttä ja kollagrafiaa
Värejä, muotoja, kuivapastelleja
Vielä kerran POP !
Piirustusvideot!
Kekseliäät oppilaat taltioivat ipadeilla työskentelyään pikavideoimalla upeita piirustusvideoita. Videot nähtävillä linkistä:
Huisketta, hulinaa, grafiikkaa, muotokuvia…
Seiskat aloittivat syksyn niin hyvällä sykkeellä, ettei tapahtumia ole ehditty edes dokumentoida. Pop taiteen keinoin on valmistunut muotokuvia, supersankarihahmoja maalalaten ja grafiikalla.
Vedosmerkinnät kohdilleen
Vitoset
Origameja
Toimintatunti
Tällä kertaa tunti vierähti pistetyöskentelyllä. Ryhmä oli jaettu pienryhmiin pareittain. Jokainen työpari kiersi oman ryhmänsä työpisteitä omaan tahtiin 2-4 pistettä. Työskentelypisteillä skannattiin ensin qr -koodi Ipadillä, josta avautui muutaman minuutin virikevideotehtävään, joissa tutustuttiin eri taiteilijoiden ja tyylisuuntien työtapoihin.
Tämän jälkeen tehtiin taidetta eritavoin, sormin maalaten, kollaasina, vahaliiduin, musiikin tahdissa...
"Expressiivinen taide" - tunnesanamaalaus
"Action painting" - omavalintaisen musiikin tahtiin
Täplittäin
Pelkistettyjä kollaaseja
RAPSUTUSTA JA ITSETEHTYÄ RAAPEKARTONKIA
Pukuloistoa Wanhojen -tanssitunnelmissa
Animaatioiden kimpussa
Omakuvia
Tutustuimme Arcimboldon teoksiin, joiden pohjalta piirrettiin ensin sormin omia kasvonpiirteitä tunnustellen omakuvat, jonka jälkeen piitustusta jatkettiin Arcimbolbomaiseen tyyliin kukin haluamallaan tavalla.
Maalauspäivä Sibeliuksen tahtiin
Taidesuunnistus
Iloksemme koulumme seinille on sijoitettu teoksia Mikkelin taidemuseon kokoelmista. Kovin moni vitosista ei myöntänyt käyneensä elämänsä aikana taidemuseossa, jonka jälkeen pohdimme mitä se taide oikeastaan on ja missä sitä voi nähdä? Miksi taidetta on? Osalle yllätyksenä tuli myös että "oikeita" taideteoksia löytyy jopa koulustamme.
Keskustelun päätteeksi opettaja jakoi pareittain erilaisia teoskuvia ja ensimmäinen tehtävä oli löytää ne jostain koulustamme. Toiset teokset olivat ohikulkiessa jääneet paremmin mieleen kuin toiset, kuitenkin kaikki teokset paikannettiin jonka jälkeen tuoreet "näyttelyoppaat" johdattivat koko ryhmän teosten äärelle.
Seuraavaksi teoksien äärelle palattiin vielä pareittain ja yksin erilaisten tehtäväkorttien kanssa, lopuksi kukin sai valita yhden teoksen, jonka pohjalta jatkettiin tunnin lopussa omaan työskentelyyn. Jostain teoksesta saattoi tulla mieleen mummolan matto, jolla kissa aina makaa ja jostain toisesta mukaan tarttui tunnetila, vuodenaika taikka värimaailma.
Vieläkin ihminen...
Ihmisen mittasuhteita olimme tutkineet paperilla maaten, pienoisveistoksina ja viimeisenä käytimme elävää mallia. Kukin toimi vuorollaan mallina saamansa asennon tai tunnetilan pohjalta.
Balleriinoja ja urheilijoita
Rautalangasta aloitetut ihmisrangat saivat ympärilleen kipsinauhasta ja sanomalehdistä lihakset. Hahmot viimeisteltiin maalaten. Vauhdikasta väkeä.
Hieroglyfejä ja salakieltä
Egyptiläisiä henkilökuvia
Taidehistoriassa kurkittiin muinaiseen Egyptiin ja jatkettiin ihmisen mittasuhteiden tutkimista tekemällä 1:1 mittasuhteissa "egyptiläisiä" henkilöitä. Työ aloitettiin pienissä ryhmissä, joissa yhden ryhmän jäsenen ääriviivat jäljennettiin suurelle paperille. Asennossa yritettiin myös jäljitellä egyptiläisestä taiteesta tyypillistä ihmisen kuvaamistapaa: kasvot profiilista, hartiat edestä, raajat sivulta. Kunkin hahmon asun ryhmä sai luoda itse. Valmiit hahmot leikattiin ja tuotiin koulun seinille piristämään arkea.
Lähellä - kaukana
Perspektiivihavainnointia valokuvaten
Kauluspaitoja ja isänpäivää
Uusia ihmisiä…
Ihmisteemaa jatkettiin taivuttelemalla rautalangasta ja foliosta kolmiulotteisia hahmoja. Hahmojen työstö jatkuu...
Ihminen
Tutkimme ihmisen mittasuhteita, jonka jälkeen yritettiin piirtää ihmishahmo mahdollisimman oikeassa mittakaavassa mustalle paperille. Silhuettihahmot leikattiin lopuksi papereista ja tuotiin yhtenäiseksi joukoksi.
Peikkoja, keijuja, menninkäisiä
Kansantarustot kätkevät sisälleen suuren joukon erilaisia taruhahmoja kuten haltijoita, tonttuja, keijuja, peikkoja… Jokainen sai itselleen pienen kertomuksen jostakin taruhahmosta, minkä pohjalta alettiin kuvittelemaan hahmon ilmestymisympäristöä. Tämän jälkeen paikka maalattiin peitevärein ja pohjan kuivuttua hahmoa ja työstämistä jatkettiin kuivapastelliliiduin.
Muotoja ja mielikuvia
Poimimme pihalta kiven, jota tunnusteltiin ensin kädessä ja tutkittiin sitten piirtäen. Piirustuksia lähdettiin jatkamaan miettien millaiseksi olioksi kivi voisi muuttua. Luonosten valmistuttua kivet maalattiin luonnosten pohjalta.
Kalliomaalauksilla
Koulumme viidennet luokat tekivät perinteisen syysretken Astuvansalmen kalliomaalauksille. Retken tunnelmiin palattiin vielä tekemällä yhteistoiminnallinen kallioseinä. Pohjatyö tehtiin kuivapastelliliiduilla ja maalauksia raapustettiin puutikuin. Rento yhteistyö oli hauskaa.
Hämärän hahmoja
Tällä kertaa piirustusvälineenä oli hiili. Harjoittelimme eri värin tummuusasteita ja jopa äärirajatonta piirustusta.
Neloset
Muotokuvia ikkunan läpi
Tällä kertaa tutkimme mallia lasin läpi. Kiinnitimme piirtoheitinkalvoja lasioviin ja sitten piirrettiin kaveria "läpi". Piirrosjälki oli vapautunutta ja iloista viivaa, opesta suorastaan upeaa!
Viimeistelyä vaille valmiita...
Virvon, varvon...
Pääsiäisen aikaan saimme pikkukätösiä avuksi, kun eskarilaiset saapuivat kummiluokkansa avuksi valmistamaan virpomavitsoja.
Veistos
Uusi vuosi aloitettiin kolmiulotteisilla pari- ja ryhmätöillä. Koulumme käytävillä seikkailevat isompien oppilaiden paperiliisteriveistokset ovat ihastuttaneet ja hämmästyttäneet ohikulkijoita ja oppilaiden toiveena oli että tekisimme myös omat veistokset. Tuumasta ryhdyttiin reippaasti toimeen, suunnittelutyö tehtiin ensin piirtäen paperille josta jatkettiin muovailuvahan kanssa pienoismalleihin. Seuraavaksi koitetaan miten katiskaverkko alkaa taipua veistoksien rungoksi.
Violettipäivä - monotypiapainantaa
Ruskea päivä - ruskeamies
Kirsi Kunnaksen "Ruskean miehen" sanoja kuvittaen harjoittelimme erisävyisten ruskeiden sekoittamista.
"Oli kerran ruskea mies, jolla oli ruskea takki ja ruskea lakki ja ruskea sukka ja ruskea tukka ja viisi ruskeaa hammasta, ja ruskeasta kammasta oli viisi piikkiä poikki. Hän kaitsi rukskeaa lammasta, joka ruskealla vuorella loikki"
Kauluspaitoja
Sokerisia akvarelleja
Teimme ryhmämaalauksia sokerilioksella valellulle paperille vesivärein.
Värien tanssi yllätti ja vei erilaisiin mielikuvitus maailmoihin. Näistä upeista teoksista jatkoimme ryhmissä kollaasitekniikalla kunkin ryhmän maailmaan. Tuloksena alkoi muodostua tulivuoren purkauksia, koralliriutta, avaruus, mielikuvitusmaailma, sade...
Akvarellien kuivuttua pohdittiin niiden tunnelmia
Töitä jatkettiin kollaaseina
'
Fenix - tulilintu
Tulilintu nousi jälleen tulesta siivilleen. Oranssina päivänä maalasimme vesivärein tulen sävyä, jonka jälkeen paperiarkit revittiin paloiksi ja niistä koottiin tulesta nouseva Fenix.
Keltaista ja lähisävyjä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti